toegerekend aan de uitvoerende taken. Deze gemeenten en provincie zijn in de regel goedkoper
uit met de FUMO. De overige gemeenten gebruiken andere methoden om hun huidige kosten te
berekenen of te schatten. Het bedrijfsplan bevat actuele informatie over alle inrichtingen en
typen ervan in Fryslan. Deze informatie is het resultaat van de nulmeting die begin dit jaar is
gehouden. Tijdens deze nulmeting kwamen vele verschillen tussen geregistreerd type en feitelijk
type inrichting aan het licht. Ook waren er nogal wat verschillen in aantallen inrichtingen. Door
overheveling van bevoegdheden van provincie naar gemeenten neemt het aantal inrichtingen
voor de meeste gemeenten iets toe. Hierdoor zullen de kosten voor deze gemeenten hoger
uitvallen. Voor deze kosten worden zij echter gecompenseerd door overheveling van middelen
uit het provinciefonds naar het gemeentefonds. Over de verdeelsleutel wordt op landelijk niveau
een voorstel voorbereid. Daarnaast moet worden gemeld dat de uren die nu aan toezicht
worden besteed, af kunnen wijken van de gebruikte normen in het bedrijfsplan. Ook dat kan een
kostenverschil veroorzaken.
8 De kosten zijn de eerste jaren hoger dan daarna. Hoe kan dat?
Er zijn twee redenen waarom de kosten van de FUMO de eerste jaren hoger zijn dan daarna. In
de eerste plaats is besloten dat de implementatiekosten niet vooraf door de deelnemers van de
FUMO moet worden betaald. Deze kosten worden door de provincie voorgeschoten. De FUMO
betaalt deze kosten terug zodra deze is opgericht. Om deze kosten aan de provincie terug te
betalen sluit de FUMO bij oprichting een lening af. De aflossing van deze lening loopt vijf jaar.
De FUMO belast de aflossing en rente van deze lening de eerste vijf jaren door aan haar
deelnemers via een verhoging van het uurtarief. De tweede reden waarom de kosten in het
begin hoger zijn, is de doelmatigheidsdoelstelling die er voor zorgt dat de FUMO na drie jaar 5%
goedkoper is dan bij de start. Ook hierdoor zijn de kosten het eerste jaar hoger dan drie jaren
later. -