verschillende taken van de gemeente. ledereen die inzetbaar is, is nodig op de arbeidsmarkt. Ook mensen
met een beperkte inzetbaarheid.
Om deze doelstellingte behalen, de nieuwe taken uitte kunnen voeren en de bezuinigingen op te kunnen
vangen, is het nodig om het huidige gemeentelijk beleid en de uitvoering ervan te bezien. Er dienen
strategische keuzes gemaaktte worden voor een nieuwe aanpak. Bezien moet worden wat de meest
effectieve en efficiente uitvoering is, mede in het kadervan de aanvraag voor het herstructureringsfonds
Wsw. Daarbij speelt bovendien binnen het gebied van Fryslan-West dat een drietal gemeenten voornemens
zijn te fuseren en dat acht gemeenten (waarvan er zeven van de GR Fryslan- West deel uit maken) de
uitvoering van de WWB (en deel Wmo) hebben belegd bij de GR Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid
Noardwest Fryslan. Bovendien wordt de gemeente Boarnsterhim per 1 januari 2014 opgeheven.
Het is aan de gemeenteraad om het beleidskadervoorde verdere uitwerking van de invoeringvan de nieuwe
Wet werken naar vermogen vast te stellen. Daarbij is als eerste van belang om de 'stip op de horizon' te
benoemen op basis waarvan de aanvraag herstructureringsfaciliteit Wsw voor 30 april 2012 gedaan kan
worden. De aanvraag zelf is een bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders. Daarbij zal -
na accordering door het College van B&W- de GR Fiyslan West uit praktisch oogpuntzorg dragen dat de
aanvraag van de 13 gemeenten bij het Ministerie van SZW op tijd terecht komt. Rond de zomer krijgt de
gemeenteraad een verder uitgewerkt beleidskader om de Wet werken naar vermogen uitte voeren. Ook over
de extramurale begeleiding en Jeugdzorg krijgt de gemeenteraad nog separaat voorbereid nadere voorstellen
overde beleidskaders.
Deze Startnotitie Werk Vermogen!\s voorbereid door diverse medewerkers van de gemeenten (gemeente
Sudwest Fryslan en gemeente De Friese Meren i.o.), de Dienst Noardwest Fryslan en Empatec. Bestuurlijk
heeft de Stuurgroep Werk Vermogen!deze Startnotitie besproken met de portefeuillehouders Sociale Zaken.
Van daaruit wordt de Startnotitie in de desbetreffende Colleges van B&W besproken waarna het aan de
gemeenteraden ter besluitvorming is aangeboden. Er is op 9 januari 2012 een voorlichtingsbijeenkomst
geweest waarbij u op hoofdlijnen gei'nformeerd bent over de ontwikkelingen ten aanzien van de Wet werken
naar vermogen (Wwnv), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de bezuinigingen. Daarbij zijn ook enkele
varianten gepresenteerd die hebben geleid tot deze bestuurlijke startnotitie waarin twee richtingen, 'twee
stippen op de horizon', worden aangegeven: 'afbouw' of 'doorontwikkelen'. Doordat wensen en
ontwikkelingen in de gemeenten op dit moment niet gelijk lopen, is een keuze uit een van de varianten nog
niet mogelijk. De nu gerezen situatie biedt de mogelijkheid een keuze te maken voor een hoofdrichting en
deze nader uit te werken aan de hand van een nog te presenteren kadernotitie waarin de raad vaststelt op
welke wijze de nieuwe wet wordt gei'mplementeerd.
Overwegingen en keuze
Zoals aangegeven dient de 'stip op de horizon' bepaald te worden met het oog op de
herstructureringsaanvraag Wsw die uiterlijk 30 april 2012 bij het ministerie van SZW ingediend moet
worden. Om deze stip te bepalen, zijn varianten uitgewerkt. Gelet op het feit dat het om een periode van
2012 tot en met 2018 gaat, is het nu niet mogelijk om al een gedetailleerd organisatiemodel voor te leggen.
Watwel kan is de keuze van twee mogelijkheden aan u voor te leggen. De mogelijkheden zijn afbouw van
Empatec of het doorontwikkelen van Empatec.
De huidige situatie is dat dertien gemeenten de Gemeenschappelijke Regeling Fryslan West hebben
opgericht om gezamenlijk de Wet sociale werkvoorziening uitte voeren. Daarbij hebben acht gemeenten