Gedragsmode! wegverharding
Conditie
Tijtl
ondergrens CROW (risicoarm). Bij de ondergrens CROW is het uitgangspunt de risico's uit
te sluiten in het wegbeheer. Het wegbeheerplan is leidend, de aangegeven maatregelen
worden binnen het vooraf uitgestippelde tijdpad uitgevoerd. Dit scenario leidt tot een
maximaal budget. Het is een risico arme methode.
Onderhouden op basis van de bovengrens is kiezen voor het risicovolle scenario.
Het uitgangspunt is dat alle onzekerheden meezitten. Aan het eind van het tijdspad worden de
beheermaatregelen uitgevoerd.
Het is echter wel een risicovol scenario. Weersinvloeden kunnen leiden tot een versnelde
achteruitgang van de onderhoudstoestand. Onderhoud wat niet wordt uitgevoerd zal worden
doorgeschoven waardoor een zwaardere en duurdere onderhoudsmaatregel benodigd is. Het
toepassen van een zwaardere onderhoudsmaatregel door het uitstellen van tijdig onderhoud is
kapitaalvemietiging. Een te laag onderhoudsbudget resulteert in een verhoogd risico ten
aanzien van ongevallen en de daarbij behorende aansprakelijkheidsclaims. Het beschikbare
budget wordt daar ingezet waar dit het meest nodig is.
De cluster Beheer heeft de afgelopen jaren met het beschikbare budget op professionele wijze
keuzes gemaakt voor het maximale resultaat. De aanbevelingen van de notitie "Economisch
rationeel wegenbeheer, een benadering voor het CROW niveau" gedateerd 9 oktober 2012
van Grontmij (bijlage) zijn de afgelopen jaren al toegepast. Praktisch wordt het weg
beheersplan 2012-2016 uitgevoerd op basis van de bovengrens CROW (risicovol).
Taanleg
2. Het beschikbare budget naar rato verdelen over asfalt- en elementenverharding.
In het wegenbeheerplan 2012-2016 wordt net als in het rapport "Economisch rationeel
wegbeheer" van Grontmij geadviseerd om alleen asfalt onderhoud uit te voeren. Het