Nader onderzoek moet de informatie opleveren om bevolking en bestuurders te
informeren. In Bijlage 4 staan mogelijke ingredienten voor een bestuurlijke opdracht voor
de tweede fase.
Door bijvoorbeeld burgerraadplegingen en inspraakavonden worden inwoners en andere
belanghebbenden betrokken in het gesprek over de toekomst van dit gebied en hoe zij
aankijken tegen mogelijke oplossingen.
Beraad
De gemeentebesturen zoeken elkaar op, om te komen tot gezamenlijk gedragen
oplossingen.
Besluitvorming
De gemeentebesturen nemen besluiten over de gewenste toekomst van besturen en
organiseren in Noardwest-Fryslan alsmede over de daarbij te zetten stappen en over de
tijdsplanning.
8.3. Aandachtspunten VOOR HET VERVOLG
In de collegeconferentie is duidelijk geworden dat gemeentelijke herindeling (fusie) door
alle betrokken bestuurders als punt op de horizon wordt gezien.
Daarbij zijn een twee aandachtspunten in het vervolgproces belangrijk:
Wat is de termijn waarop uiteindelijk een fusie zal plaatsvinden?
Wat doe je in de opmaat daarheen?
Dit is een gerationaliseerde inhoudelijke weergave van de verschillende beelden die wij
signaleren tussen de gemeenten. Onderstaand bieden we zicht op deze punten. Hiermee
willen we niet voorbij gaan aan de politiek-bestuurlijke gevoeligheid en dynamiek die
procesmatig van invloed is.
Wat is de termijn waarop een fusie kan plaatsvinden?
Hier zien we drie nevenschikkende opties die we hieronder uitwerken: fusie per 1 januari
2015, fusie per 1 januari 2016 en fusie per 1 januari 2018.
Een uitgebreide uiteenzetting over procedures en termijnen bij herindeling treft u aan in
bijlage 3. Op basis hiervan schetsen we de actuele opties met de daarbij denkbare
voordelen en nadelen.
Fusie per 1 januari 2015
Deze optie vraagt om besluitvorming in alle raden voor 1 maart 2013. Want op die datum
wenst het ministerie van BZK maximale zekerheid over en van de betrokken gemeenten.
Dit is het best gewaarborgd indien de voorbereidingsprocedure van artikel 5 Wet Arhi is
afgerond. Dat betekent dat een herindelingsadvies door de raden is vastgesteld, alsmede
dat dan ook de zienswijze van GS afgerond is. Een principe-uitspraak is niet voldoende.
Voordelen van deze optie:
Geen verkiezingen noodzakelijk (na bij wet verkregen uitstel, dit is dus een
voorbehoud). Want verkiezingen zullen het speelveld in alle gemeenten veranderen,
omdat de herindeling ongetwijfeld een inzet wordt bij de verkiezingen.
Duidelijke focus en vaart in het verandertraject tot aan 1 januari 2015. Want om dit per
1 januari 2015 voor elkaar te krijgen wordt in deze optie vanaf raadsbesluitvorming
hard gewerkt aan totstandkoming van de nieuwe gemeente.
Noardwest Fryslan
Rapport fase 1
PAGINA 21 VAN 31