Aan een gemeentelijke fusie zijn -in welke vorm dan ook- kosten verbonden. Daarbij kan gedacht
worden aan wachtgeld voor bestuurders, kosten voor eventuele nieuwbouw van een gemeentehuis
en kosten om de nieuwe organisatie op te bouwen. Hoe meer gemeenten fuseren, hoe hoger die
kosten zijn. Gemeenten die gaan fuseren, ontvangen hiervoor een vergoeding uit het
Gemeentefonds. Die vergoeding is hoger naarmate er meer partners zijn. De vergoeding dekt over
het algemeen een (zeer) groot deel van de kosten die samenhangen met de herindeling. Praktisch
betekent dit dat zowel bij een keuze voor Noardwest als bij een keuze voor Leeuwarden de kosten
gedekt zijn.
De gemeentelijke lasten
Een belangrijk verschil tussen beide mogelijkheden kan verder liggen in de gemeentelijke lasten.
Welke keuze Leeuwarderadeel ook maakt, de herindeling zal nog wel enkele jaren op zich laten
wachten. Hoe de lasten in de toekomstige situatie zullen zijn, hangt van allerlei omstandigheden af,
bijvoorbeeld bezuinigingen van het Rijk, maar ook de ambities van de nieuwe gemeente. Er zijn dus
geen garanties te geven. Dat gezegd hebbende, is wel een vergelijking te maken tussen de
gemeentelijke lasten van de huidige gemeenten. Dat levert het volgende beeld op1.
GEMEENTE
GEMIDDELDE GEMEENTELIJKE LASTEN 2012
EENPERSOONSHUISHOUDEN
MEERPERSOONSHUISHOUDEN
OZB-TARIEF NIET
WONINGEN*
Harlingen
536
578
0,3556
Het Bildt
582
690
0,3050
Franekeradeel
638
684
0,2654
Leeuwarden
534
652
0,54
Leeuwarderadeel
716
825
0,34
Menameradiel
600
718
0,2995
*Niet woningen zijn bijvoorbeeld garages, bedrijfsgebouwen en winkels.
Uit dit overzicht blijkt dat de gemeentelijke lasten in Leeuwarderadeel voor huishoudens het hoogst
zijn. In alle Noardwestgemeenten en in Leeuwarden zijn de lasten lager. Het OZB-tarief voor niet
woningen is in Leeuwarden hoger dan in de andere gemeenten.
1 Bran: www.coelo.nl
Keuze voor Noardwest of Leeuwarden?
Pagina 14 van 31