Grontmij
Pagina
3 van 5
Referentienummer
NNHI-324706-02
Maatregelen planmatig groot onderhoud
Het planmatig groot onderhoud is de grootste kostenpost voor het beheer en onderhoud budget.
Om de kosten te drukken en toch met goed rentmeesterschap bezig te zijn kan de gemeente de
volgende maatregelen treffen.
Maatregel
Onderhoud elementenverharding
beperken tot het deels herstraten ter
plaatse van de ernstige schades (al-
leen klein onderhoud uitvoeren).
Het toepassen van een slijtlaag in
plaats van een constructieve maatregel
bij asfaltverhardingen. Dit is al meer
gedaan in de gemeente Leeuwardsra-
deel.
Meer bakfreesvakken uitvoeren, hier-
door kunnen er meer schades op een
constructieve wijze worden verholpen
wat de kwaliteit en levensduur ten
goede komt.
Onderhoud dusteren en als 1 groot
werk op de markt zetten. Hierdoor
ontstaat een optimale marktwerking en
is de kans groot op een hogere een-
malige projectkorting.
Veel "gemiddeld belaste wegen" kun
nen omschreven worden als "licht
belaste weg". De onderhoudsmaatre-
gel wordt lichter en daarmee goedko-
per. Dit komt overeen met de aanwezi-
ge verkeersbelasting.
Risico
Aanzien en comfort komen in het
geding. De onderhoudsfrequentie op 1
weg wordt groter.
Schades kunnen zich sneller ontwikke-
len dan verwacht. Hierdoor zal ereen
zwaardere maatregel noodzakelijk zijn,
er is dan sprake van kapitaalvemieti-
ging.
De weg gaat eruit zien als een lappen-
deken. De weggebruiker heeft hierdoor
niet een eenduidig wegbeeld wat
onvoorspelbaar gedrag met zich mee
brengt.
Door een scherpere marktprijs is meer
ondersteuning vanuit de opdrachtge-
ver(gemeente) noodzakelijk. De gele-
verde kwaliteit komt onder druk te
staan.
Wegen worden te licht beoordeeld
waardoor niet het juiste onderhoud
wordt uitgevoerd.
Hoe in te dekken
Jaarlijks een inspectie uitvoeren zodat
eventueel gevaarlijke situaties tijdig
worden geconstateerd.
Jaarlijks inspecteren, goed vast leggen
op welke wegen een slijtlaag wordt
toegepast in plaats van een construc
tieve maatregel. Als de weg weer op
de planning komt wel een constructie
ve maatregel toe passen.
Weggebruikers tijdig informeren mid-
dels bebording, en een maximum
snelheid instellen van 60 km/h.
Laagsgewijze kwaliteitscontrole laten
uitvoeren door een externe partij.
In het onderhoudsbestek eisen stellen
aan de vlakheidseisen en de eisen van
textuur bij asfaltverharding.
Maatregelen bermonderhoud
Door zoveel mogelijk werk met werk te maken kan er aanzienlijk op het budget van bermverhar-
ding worden bespaard. Wanneer de gemeente ervoor kiest om schoon vrijkomend freesasfalt in
de bermen te plaatsen kan dat resulteren in een kosten reductie. Risico is wel dat er toch teer-
houdend asfalt tussen het "schone" asfalt aanwezig is. Dit is te ondervangen door op alle werken
een onderzoek conform CROW 210 "hoe omgaan met vrijkomend asfalt" uit te voeren. Voor het
mogen toepassen van freesasfalt in de bermen dient een aanvullende partijkeuring conform het
besluit bodemkwaliteit te worden uitgevoerd.
Maatregelen Ad-hoc onderhoud en klein onderhoud
De voorgestelde maatregelen bij het planmatig groot onderhoud resulteren uiteindelijk in een
verhoging van het budget voor klein onderhoud, dit komt met name door het onderhoud aan ele
mentenverharding. Dit verschuift groot onderhoud naar klein onderhoud. Ad-hoc onderhoud be-
staat voornamelijk uit wensen van de burgers.