Grontmij Pagina 3 van 5 Referentienummer NNHI-324706-02 Maatregelen planmatig groot onderhoud Het planmatig groot onderhoud is de grootste kostenpost voor het beheer en onderhoud budget. Om de kosten te drukken en toch met goed rentmeesterschap bezig te zijn kan de gemeente de volgende maatregelen treffen. Maatregel Onderhoud elementenverharding beperken tot het deels herstraten ter plaatse van de ernstige schades (al- leen klein onderhoud uitvoeren). Het toepassen van een slijtlaag in plaats van een constructieve maatregel bij asfaltverhardingen. Dit is al meer gedaan in de gemeente Leeuwardsra- deel. Meer bakfreesvakken uitvoeren, hier- door kunnen er meer schades op een constructieve wijze worden verholpen wat de kwaliteit en levensduur ten goede komt. Onderhoud dusteren en als 1 groot werk op de markt zetten. Hierdoor ontstaat een optimale marktwerking en is de kans groot op een hogere een- malige projectkorting. Veel "gemiddeld belaste wegen" kun nen omschreven worden als "licht belaste weg". De onderhoudsmaatre- gel wordt lichter en daarmee goedko- per. Dit komt overeen met de aanwezi- ge verkeersbelasting. Risico Aanzien en comfort komen in het geding. De onderhoudsfrequentie op 1 weg wordt groter. Schades kunnen zich sneller ontwikke- len dan verwacht. Hierdoor zal ereen zwaardere maatregel noodzakelijk zijn, er is dan sprake van kapitaalvemieti- ging. De weg gaat eruit zien als een lappen- deken. De weggebruiker heeft hierdoor niet een eenduidig wegbeeld wat onvoorspelbaar gedrag met zich mee brengt. Door een scherpere marktprijs is meer ondersteuning vanuit de opdrachtge- ver(gemeente) noodzakelijk. De gele- verde kwaliteit komt onder druk te staan. Wegen worden te licht beoordeeld waardoor niet het juiste onderhoud wordt uitgevoerd. Hoe in te dekken Jaarlijks een inspectie uitvoeren zodat eventueel gevaarlijke situaties tijdig worden geconstateerd. Jaarlijks inspecteren, goed vast leggen op welke wegen een slijtlaag wordt toegepast in plaats van een construc tieve maatregel. Als de weg weer op de planning komt wel een constructie ve maatregel toe passen. Weggebruikers tijdig informeren mid- dels bebording, en een maximum snelheid instellen van 60 km/h. Laagsgewijze kwaliteitscontrole laten uitvoeren door een externe partij. In het onderhoudsbestek eisen stellen aan de vlakheidseisen en de eisen van textuur bij asfaltverharding. Maatregelen bermonderhoud Door zoveel mogelijk werk met werk te maken kan er aanzienlijk op het budget van bermverhar- ding worden bespaard. Wanneer de gemeente ervoor kiest om schoon vrijkomend freesasfalt in de bermen te plaatsen kan dat resulteren in een kosten reductie. Risico is wel dat er toch teer- houdend asfalt tussen het "schone" asfalt aanwezig is. Dit is te ondervangen door op alle werken een onderzoek conform CROW 210 "hoe omgaan met vrijkomend asfalt" uit te voeren. Voor het mogen toepassen van freesasfalt in de bermen dient een aanvullende partijkeuring conform het besluit bodemkwaliteit te worden uitgevoerd. Maatregelen Ad-hoc onderhoud en klein onderhoud De voorgestelde maatregelen bij het planmatig groot onderhoud resulteren uiteindelijk in een verhoging van het budget voor klein onderhoud, dit komt met name door het onderhoud aan ele mentenverharding. Dit verschuift groot onderhoud naar klein onderhoud. Ad-hoc onderhoud be- staat voornamelijk uit wensen van de burgers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 25