jachthaven en/of passantenhaven met daarbij behorende voorzienin-
gen. Deze wijzigingsbevoegdheid was echter alleen bedoeld voor langs
de Stienser Feart. Hier is de gemeente tijdens de planprocedure op
geattendeerd, waarna de wijzigingsbevoegdheid alleen op dat deel
van het park is gelegd, grenzend aan de Stienser Feart. Dit betekent
niet dat deze plannen zijn afgeblazen, maar uiteindelijk nader zijn
geconcretiseerd.
Ad.2. Inderdaad is het aantrekken van meer bezoekers in het gebied met dit
bestemmingsplan niet aan de orde. Zoals in de toelichting is aangege-
ven, is het aantal parkeervoorzieningen tijdens piekmomenten op
donderdag, vrijdag en zaterdag en elke namiddag tussen 17:00 en
18:00 uur niet toereikend. Dit kan worden onderbouwd op basis van de
bepaling van de parkeerbehoefte middels CROW2-publicatie 182: "Par-
keerkencijfers - Basis voor parkeernormering" (2008). Hierin is een
bandbreedte op basis van de parameters 'niet stedelijk' gebied (be-
paald door omgevingsadressendichtheid) en 'rest bebouwde kom' (be-
paald door de ligging van de locatie) opgenomen van minimaal 3
parkeerplaatsen tot maximaal 4,5 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto-
vloeroppervlakte (bvo). In de bestaande situatie is sprake van in totaal
ruim 1.900 m2 bvo (supermarkt, inclusief slijterij en drogisterij). Dit
betekent een minimale en maximale parkeerbehoefte van 57 respec-
tievelijk 86 parkeerplaatsen. Duidelijk mag zijn dat de thans aanwezi-
ge 35 parkeerplaatsen op basis van de normen en in de praktijk
onvoldoende zijn voor de bestaande winkelvoorzieningen. Het plan-
voornemen leidt op basis van de normen tot een totale parkeervoor-
ziening van 76 parkeerplaatsen bij de supermarkt. Met dit aantal is
uitgegaan van het gemiddelde van de minimale en maximale parkeer
behoefte voor het gebied. Dit betreft een kengetal van 4 parkeer
plaatsen per 100 m2 bvo. Dit is alleszins aannemelijk, aangezien met
betrekking tot het doen van boodschappen enerzijds geen actief stu-
rend beleid naar klanten toe wordt gevoerd op het gebruiken van het
openbaar vervoer of de fiets, maar anderzijds de winkelvoorzieningen
wel een jong personeelsbestand kennen waarvan het merendeel van
de werknemers met de fiets komt.
Ad 3. De oppervlakte van het aanbod aan voorzieningen is bepalend voor de
verkeersaantrekkende werking van een gebied. Voorliggend bestem
mingsplan beoogt geen uitbreiding van de supermarkt. Derhalve valt
vanwege het planvoornemen geen onevenredige toename van verkeer
in het plangebied te verwachten. Voor de hoek Gysbert Japicxstrjitte
en Wythusterwei is overigens de afgelopen jaren een melding (d.d. 14
april 2011) van een verkeersongeval geregistreerd (Bron: Ongelukken
op de kaart3). Dit betrof een ongeval tussen een fiets en personenauto
2 Nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.
3 wvAv.ongelukken.staanhier.nl
130.24.02.77.00 - Zienswijzennota Bestemmingsplan Uitbreiding parkeervoorziening super
markt aan de Wythusterwei te Stiens - 5 november 2012