jachthaven en/of passantenhaven met daarbij behorende voorzienin- gen. Deze wijzigingsbevoegdheid was echter alleen bedoeld voor langs de Stienser Feart. Hier is de gemeente tijdens de planprocedure op geattendeerd, waarna de wijzigingsbevoegdheid alleen op dat deel van het park is gelegd, grenzend aan de Stienser Feart. Dit betekent niet dat deze plannen zijn afgeblazen, maar uiteindelijk nader zijn geconcretiseerd. Ad.2. Inderdaad is het aantrekken van meer bezoekers in het gebied met dit bestemmingsplan niet aan de orde. Zoals in de toelichting is aangege- ven, is het aantal parkeervoorzieningen tijdens piekmomenten op donderdag, vrijdag en zaterdag en elke namiddag tussen 17:00 en 18:00 uur niet toereikend. Dit kan worden onderbouwd op basis van de bepaling van de parkeerbehoefte middels CROW2-publicatie 182: "Par- keerkencijfers - Basis voor parkeernormering" (2008). Hierin is een bandbreedte op basis van de parameters 'niet stedelijk' gebied (be- paald door omgevingsadressendichtheid) en 'rest bebouwde kom' (be- paald door de ligging van de locatie) opgenomen van minimaal 3 parkeerplaatsen tot maximaal 4,5 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto- vloeroppervlakte (bvo). In de bestaande situatie is sprake van in totaal ruim 1.900 m2 bvo (supermarkt, inclusief slijterij en drogisterij). Dit betekent een minimale en maximale parkeerbehoefte van 57 respec- tievelijk 86 parkeerplaatsen. Duidelijk mag zijn dat de thans aanwezi- ge 35 parkeerplaatsen op basis van de normen en in de praktijk onvoldoende zijn voor de bestaande winkelvoorzieningen. Het plan- voornemen leidt op basis van de normen tot een totale parkeervoor- ziening van 76 parkeerplaatsen bij de supermarkt. Met dit aantal is uitgegaan van het gemiddelde van de minimale en maximale parkeer behoefte voor het gebied. Dit betreft een kengetal van 4 parkeer plaatsen per 100 m2 bvo. Dit is alleszins aannemelijk, aangezien met betrekking tot het doen van boodschappen enerzijds geen actief stu- rend beleid naar klanten toe wordt gevoerd op het gebruiken van het openbaar vervoer of de fiets, maar anderzijds de winkelvoorzieningen wel een jong personeelsbestand kennen waarvan het merendeel van de werknemers met de fiets komt. Ad 3. De oppervlakte van het aanbod aan voorzieningen is bepalend voor de verkeersaantrekkende werking van een gebied. Voorliggend bestem mingsplan beoogt geen uitbreiding van de supermarkt. Derhalve valt vanwege het planvoornemen geen onevenredige toename van verkeer in het plangebied te verwachten. Voor de hoek Gysbert Japicxstrjitte en Wythusterwei is overigens de afgelopen jaren een melding (d.d. 14 april 2011) van een verkeersongeval geregistreerd (Bron: Ongelukken op de kaart3). Dit betrof een ongeval tussen een fiets en personenauto 2 Nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. 3 wvAv.ongelukken.staanhier.nl 130.24.02.77.00 - Zienswijzennota Bestemmingsplan Uitbreiding parkeervoorziening super markt aan de Wythusterwei te Stiens - 5 november 2012

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 76