In het Activiteitenbesluit is de term 'nadere eis' vanuit de oude AMvB's vervangen door
'maatwerkvoorschrift'.
Een gevolg is dat het aantal vergunningplichtige bedrijven afneemt en het aantal meldingsplichtige
bedrijven toeneemt. Verder is de meldingsplicht voor sommige activiteiten vervallen waarbij aangete-
kend moet worden dat deze activiteiten wel aan de voorschriften genoemd in het Activiteitenbesluit
moeten voldoen.
De huidige indeling volgens het Activiteitenbesluit is als volgt:
Type A-bedrijven: Deze bedrijven hoeven zich bij vestiging of wijziging niette melden bij de
gemeente. Een deel van het Activiteitenbesluit geldt wel voor deze bedrijven.
Type B-bedrijven: Deze bedrijven zijn meldingsplichtig. Onder deze bedrijven bevinden zich
bedrijven die voorheen vergunningplichtig waren. Alle hoofdstukken uit het Activiteitenbesluit
zijn voor deze bedrijven van toepassing.
Type-C-bedrijven: Agrarische bedrijven die meldingsplichtig zijn. Zij hebben te maken met
voorschriften uit het Activiteitenbesluit.
Type-C-bedrijven: Deze bedrijven zijn vergunningplichtig. Zij kunnen behalve met vergun-
ningvoorschriften voor een deel van hun activiteiten ook te maken krijgen met een aantal
voorschriften uit het Activiteitenbesluit.
Wet geurhinder en veehouderij
In onze gemeente is er geen verordening Wet geurhinder en veehouderij door de Raad vastgesteld.
Een en ander heeftte maken met hetfeit dat in de gemeente relatief weinig knelpunten aanwezig zijn.
Die bedrijven, welke geconfronteerd zijn met een knelpuntsituatie, zijn de mogelijkheden van een be-
drijfsverplaatsing aan het onderzoeken of hebben deze stap reeds genomen.
Milieuklachten
Bedrijven horen zich aan de wet te houden en te voldoen aan de milieuregels die zijn gesteld aan hun
bedrijf. Ondanks regelgeving en de controle hierop komt het voor dat er klachten over activiteiten zijn.
Elke klacht wordt serieus genomen en wordt op een adequate wijze afgehandeld. Daarin wordt geen
onderscheid gemaakt of de klacht terecht of onterecht is.
Voor klachten buiten de kantooruren neemt de gemeente deel aan de door de Milieuadviesdienst geT-
nitieerde piketregeling. Hierbij is in voorkomende gevallen altijd een medewerker milieu beschikbaar
voor klachten of calamiteiten.
De inzet van de Milieuadviesdienst betreft een structureel bedrag van 2293,- en een bedrag dat
gebaseerd wordt op daadwerkelijk afgenomen uren. Op basis van ervaring wordt ingeschat dat er
ongeveer 16 uur op jaarbasis aan uren nodig is bij een gemiddeld aantal klachten. In de begroting is
hiervoor een bedrag van 1.416,— opgenomen.
Handhaving
De handhaving van milieutaken is aan het Handhavingsbureau Middelsee opgedragen. Het betreffen
dan met name de handhavingswerkzaamheden welke voortkomen uit de bedrijfscontroles.
Naast deze taak zijn er werkzaamheden die voortkomen uit vrije veld controles, bodemactiviteiten en
afspraken met andere overheden. Voor deze activiteiten is geen opdracht aan een van de partners
gegeven. Voor 2013 staan handhavingsacties op het landelijke actieprogramma waar de gemeente
Leeuwarderadeel aan deel kan c.q. moet nemen.
Het betreft hier de volgende, Wabo breed georienteerde, handhavingsacties:
a. ketentoezicht grondstromen;
b. ketentoezicht asbest;
c. natuurhandhaving oor en oogfunctie;
d. bestuurlijke strafbeschikking;
e. verwering asbesthoudende daken.
Omgevingsjaarprogramma Leeuwarderadeel 2013
11