In het Activiteitenbesluit is de term 'nadere eis' vanuit de oude AMvB's vervangen door 'maatwerkvoorschrift'. Een gevolg is dat het aantal vergunningplichtige bedrijven afneemt en het aantal meldingsplichtige bedrijven toeneemt. Verder is de meldingsplicht voor sommige activiteiten vervallen waarbij aangete- kend moet worden dat deze activiteiten wel aan de voorschriften genoemd in het Activiteitenbesluit moeten voldoen. De huidige indeling volgens het Activiteitenbesluit is als volgt: Type A-bedrijven: Deze bedrijven hoeven zich bij vestiging of wijziging niette melden bij de gemeente. Een deel van het Activiteitenbesluit geldt wel voor deze bedrijven. Type B-bedrijven: Deze bedrijven zijn meldingsplichtig. Onder deze bedrijven bevinden zich bedrijven die voorheen vergunningplichtig waren. Alle hoofdstukken uit het Activiteitenbesluit zijn voor deze bedrijven van toepassing. Type-C-bedrijven: Agrarische bedrijven die meldingsplichtig zijn. Zij hebben te maken met voorschriften uit het Activiteitenbesluit. Type-C-bedrijven: Deze bedrijven zijn vergunningplichtig. Zij kunnen behalve met vergun- ningvoorschriften voor een deel van hun activiteiten ook te maken krijgen met een aantal voorschriften uit het Activiteitenbesluit. Wet geurhinder en veehouderij In onze gemeente is er geen verordening Wet geurhinder en veehouderij door de Raad vastgesteld. Een en ander heeftte maken met hetfeit dat in de gemeente relatief weinig knelpunten aanwezig zijn. Die bedrijven, welke geconfronteerd zijn met een knelpuntsituatie, zijn de mogelijkheden van een be- drijfsverplaatsing aan het onderzoeken of hebben deze stap reeds genomen. Milieuklachten Bedrijven horen zich aan de wet te houden en te voldoen aan de milieuregels die zijn gesteld aan hun bedrijf. Ondanks regelgeving en de controle hierop komt het voor dat er klachten over activiteiten zijn. Elke klacht wordt serieus genomen en wordt op een adequate wijze afgehandeld. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt of de klacht terecht of onterecht is. Voor klachten buiten de kantooruren neemt de gemeente deel aan de door de Milieuadviesdienst geT- nitieerde piketregeling. Hierbij is in voorkomende gevallen altijd een medewerker milieu beschikbaar voor klachten of calamiteiten. De inzet van de Milieuadviesdienst betreft een structureel bedrag van 2293,- en een bedrag dat gebaseerd wordt op daadwerkelijk afgenomen uren. Op basis van ervaring wordt ingeschat dat er ongeveer 16 uur op jaarbasis aan uren nodig is bij een gemiddeld aantal klachten. In de begroting is hiervoor een bedrag van 1.416,— opgenomen. Handhaving De handhaving van milieutaken is aan het Handhavingsbureau Middelsee opgedragen. Het betreffen dan met name de handhavingswerkzaamheden welke voortkomen uit de bedrijfscontroles. Naast deze taak zijn er werkzaamheden die voortkomen uit vrije veld controles, bodemactiviteiten en afspraken met andere overheden. Voor deze activiteiten is geen opdracht aan een van de partners gegeven. Voor 2013 staan handhavingsacties op het landelijke actieprogramma waar de gemeente Leeuwarderadeel aan deel kan c.q. moet nemen. Het betreft hier de volgende, Wabo breed georienteerde, handhavingsacties: a. ketentoezicht grondstromen; b. ketentoezicht asbest; c. natuurhandhaving oor en oogfunctie; d. bestuurlijke strafbeschikking; e. verwering asbesthoudende daken. Omgevingsjaarprogramma Leeuwarderadeel 2013 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 80