EVALUATIEVERSLAG REFERENDUMCOMMISSIE BESTUURLIJKE TOEKOMST LEEUWARDERADEEL 1. Het kader De gemeenteraad van Leeuwarderadeel stelt in de vergadering van 27 September 2012 de referendumverordening vast. De artikelen 3 en 4 hiervan regelen de samenstelling en de taken van de referendumcommissie. Artikel 13 van de referendumverordening legt vast wanneer er sprake is van een geldige uitslag van het referendum namelijk indien het aantal geldig uitgebrachte stemmen 60% of meer is van het aantal kiesgerechtigden. Tevens dat de uitslag van het referendum wordt berekend op basis van de gewone meerderheid van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Op 15 november 2012 besluit de gemeenteraad op 30 januari 2013 een raadplegend referendum te houden over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Leeuwarderadeel en benoemt hierbij tevens de vijf leden van de referendumcommissie: - drs. Theunis R. Piersma (voorzitter) - ing. JoBosma mevr. mr. Gelbrig Ligthart Johannes van der Pal Rieks Osinga Het voorzitterschap van de referendumcommissie is onderling geregeld. De belangrijkste taken van de referendumcommissie zijn om de gemeenteraad een voorstel te doen over de vraagstelling van het referendum, toezicht te houden op de uitvoering van de verordening en de organisatie van het referendum en tevens toezicht te houden op de objectiviteit van de door de gemeente te verstrekken voorlichting. In de raadsvergadering van 6 december 2012 stelt de gemeenteraad de drie onderliggende rapporten vast: Noardwest Fryslan - Rapportage in het kader van de bestuursopdracht fase 1 (WagenaarHoes) Position paper van de gemeente Leeuwarden met betrekking tot de gemeente Leeuwarderadeel (gemeente Leeuwarden) - Bestuurlijke Toekomst Leeuwarderadeel - Keuze voor Noardwest of voor Leeuwarden? (WagenaarHoes) Daarnaast is er in September nog een enquete in de Stienser Omroeper geplaatst en zijn er door het college van B W in november in 5 dorpen 'doarpspetearen' gehouden waarbij informatie is verstrekt en ook informatie bij de bevolking is opgehaald. In de verslagen van de doarpspetearen zijn de ingebrachte ideeen en adviezen vastgelegd. Dit alles vormt het kader voor het referendum waarbinnen de referendumcommissie haar taken heeft verricht. 2. De referendumverkiezingen Het college van B W organiseert de referendumverkiezingen op een wijze die identiek is aan de normale verkiezingen voor bijvoorbeeld de leden van de gemeenteraad. De Kieswet is derhalve van toepassing. Uiteindelijk neemt de gemeenteraad zelf een besluit over met welke gemeente of gemeente(n) Leeuwarderadeel zal gaan herindelen. Alvorens hierover echter een besluit te nemen wordt vooraf de bevolking over de herindelingskeus geraadpleegd door middel van het houden van een referendum, waarbij de kiesgerechtigde ingezetenen hun voorkeur voor herindeling kunnen aangeven. Om geen verwachtingen te wekken die achteraf gezien niet waargemaakt kunnen worden hecht de referendumcommissie er zeer aan om in de vraagstelling onmiskenbaar duidelijk te maken dat de gemeenteraad de beslissing over de herindelingspartner of -partners uiteindelijk zelf neemt. Een referendumuitslag is nimmer bindend ook niet als het geldigheidspercentage van 60% wordt gehaald en er sprake is van een "geldige uitslag". Om achteraf geen teleurstelling bij de stemmers over het referendum te krijgen moet dit eerlijkheidshalve in de voorlichting worden vermeld maar mag dit uiteraard ook weer niet leiden tot een houding van dat het referendum er toch niet toe doet omdat de gemeenteraad altijd het laatste woord heeft. In de voorlichting zal duidelijk moeten worden gemaakt dat "Hoe groter de opkomst en hoe duidelijker de uitslag des te meer invloed de bevolking op de keus van de gemeenteraad zal hebben".

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 58