8. De extra informatieavond
Tijdens een van de 'doarpspetearen' is door de burgemeestertoegezegd dat er voorafgaand aan de
referendumverkiezing nog een extra informatieavond zal worden georganiseerd. De organisatie van
een dergelijke informatieavond is vrij vlot naarde referendumcommissie doorgeschoven. De
referendumcommissie neemt de organisatie van een dergelijke avond ter hand op voorwaarde dat
alle vijf raadsfracties onder een strenge doch rechtvaardige gespreksleider bereid zijn op een podium
in een forum zitting te nemen om vragen van de gespreksleider en vanuit de zaal te beantwoorden.
Aangezien niet alle raadsfracties daartoe bereid zijn vervalt daarmee de mogelijkheid voor de
referendumcommissie om een dergelijke extra informatieavond voor de bevolking van
Leeuwarderadeel te organiseren. De referendumcommissie hecht zeer aan zijn onafhankelijke positie
tijdens het referendumproces en kan het zich niet permitteren om een activiteit op touw te zetten
waar slechts een deel van de raadsfracties aan meedoen. De extra informatieavond vervalt hierdoor.
9. De burgemeestersbrief aan de jongeren
De referendumcommissie krijgt een eerste concept van het onder verantwoordelijkheid van het
college van B W gemaakte communicatieplan ter bespreking voorgelegd. Hierin wordt gesproken
over doelgroepen. In de visie van de referendumcommissie is er slechts een doelgroep: alle
kiesgerechtigden. Het college is daarbij voornemens om speciale aandacht te geven aan de jongeren
omdat er bij de 'doarpspetearen' nauwelijks jongeren zijn gesignaleerd. Als invulling hiervan stelt de
referendumcommissie aan de burgemeester voor door middel van een persoonlijke brief gericht aan
alle jongeren onder de 30 jaar de jongeren aan te sporen toch vooral te gaan stemmen, hetgeen ook
gebeurt. Aanvankelijk leeft bij de referendumcommissie ook de gedachte om specifiek op jongeren
gerichte eigentijdse communicatiemiddelen in te zetten als Facebook of Twitter. Het vermeende
risico van een mogelijke onbeheersbaarheid van deze communicatiemiddelen heeft de
referendumcommissie hiervan alsnog doen afzien.
10. De andere communicatiemiddelen
Het college van B W hanteert verder een heel scala aan communicatiemiddelen om het
referendum onder de aandacht van de bevolking te brengen. De referendumcommissie heeft hier op
zich nauwelijks of geen bemoeienis mee, maar waardeert in het bijzonder de extra inzet van de
radiospots voor Omrop Fryslan, Waterstad FM en radio Middelsee. Naast de fraaie
referendumposters heeft het college nog pennen en bierviltjes voor het referendum ingezet.
Bovendien zijn nog scholen en een jongerenkeet bezocht om de jeugdige kiesgerechtigden aan te
sporen op 30 januari naar de stembus te gaan. De media besteden ook op de verkiezingsdag zelf
door Omrop Fryslan en de dagen daaraan voorafgaand door de beide Friese dagbladen, Leeuwarder
Courant en Friesch Dagblad, ruim aandacht aan het referendum. In de Stienser Omroeper
verschijnen verder diverse veelal lange ingezonden artikelen van nadrukkelijke voor- of
tegenstanders van een van de beide alternatieven.
11. De geldige, ongeldige en bianco stemmen
De Kieswet geeft het kader aan voor welke stemmen als geldig, ongeldig of bianco moeten worden
beoordeeld:
Blanco stemmen zijn ingeleverde stembiljetten waarop met het rode potlood niets maar dan
ook helemaal niets is ingevuld of getekend. Blanco stemmen tellen wel mee bij het bepalen
van het opkomstpercentage en ook bij het bepalen van het geldigheidspercentage.
Geldige stemmen zijn ingeleverde stembiljetten waarop met het rode potlood een van beide
alternatieven geheel of gedeeltelijk is ingekleurd. Extra teksttoevoegingen op het ingeleverde
stembiljettasten de geldigheid van de stem niet aan tenzij de identiteit van de stemmer
herleidbaar is.
6