De conclusie is dat er in het gehele onderzoeksgebied voldoende capaciteit is voor nu en de komende jaren. 2. Besluiten om parkeren in de vrije ruimte van het centrum van Stiens te gedogen De parkeerdruk op de locaties Langebuorren en het parkeerterrein voor het gemeentehuis is relatief groot. Zoals in het rapport wordt aangegeven is rondom het plein voldoende ruimte om buiten de vakken te parkeren. Hier is vanaf de herinrichting van het plein veelvuldig gebruik van gemaakt. In het rapport staan een aantal aanbevelingen die zijn uitgewerkt in de notitie "parkeren in het centrum Stiens Hoe, wat en waarom" van oktober 2011. De raad heeft in de BOT sessie van 15 juni 2011 aangegeven voor een parkeerverbodzone te zijn. Uitvoering door middel van P- tegels in de parkeervakken in combinatie met het verkeersbord E01 (zb) bij de toegang tot het feitelijke centrum. Na het inzetten van een parkeerzonering wordt fout parkeren aangepakt en moet de politie hier op handhaven. Ter compensatie moet er een parkeervoorziening op de kop van de ijsbaan worden aangelegd. (het begrote bedrag is in 2011 rondde €125.000,-). In de afgelopen 2 jaar is er in het koopgedrag van mensen een kentering gekomen. Veel mensen maken gebruik van internet om kleding of andere spullen aan te schaffen. De gevolgen van het sluiten van het gemeentehuis 1 januari 2018 zijn nu nog niet in te schatten. Voor veel diensten van de gemeente moeten de burgers daadwerkelijk naar het gemeentehuis komen. Een groot percentage combineert dit met een bezoek aan de winkels in Stiens. Citaat Rabobank: Het koopgedrag van de Nederlandse consument wijzigt ingrijpend en snel. Bedroeg het aantal online aankooptransacties in 2005 nogzo 'n 19,5 miljoen, in 2011 stijgt het naar verwachting tot 73 miljoen, met zo 'n 200.000 online bestellingen per dag. Ook de omzet die hiermee is gemoeid stijgt hard: bedroegen de consumenten-bestedingen online in 2005 nog 1,37 miljard Euro, voor 2010 was dit al 7,7 miljardEuro en voor 2011 wordt een jaaromzet verwacht van meer dan 9 miljard Euro. Van de inmiddels 11 miljoen Nederlanders die regelmatig actief zijn op het internet hebben er 8 miljoen in de eerste helft van 2011 een of meerdere aankopen online gedaan. Bovenstaand citaat geeft aan dat de concurrentie van o.a. internet groot is op de koopcentra in Nederland. De gemeente Leeuwarderadeel kan de middenstand in Stiens helpen door een klantvriendelijke omgeving te creeren, en zo de klanten stimuleren om in Stiens te winkelen. Mensen uit de ruime omgeving kennen Stiens als koopcentrum waar ze dicht bij de winkels kunnen parkeren. Het parkeren in de vrije ruimte wordt tot heden gedoogt. Invoeren van een parkeerzone met daar aan gekoppeld het handhaven op foutparkeren heeft grote gevolgen voor de klandizie van onze ondememers. Een parkeerterrein op de kop van het kaatsveld is voor velen "een brug te ver" Dit kunnen we zien aan de bezetting van de parkeerplaatsen op de Uniawei en de Wilsterstrjitte. Gewenste situatie. De gemeente Leeuwarderadeel wil dat zijn inwoners him inkopen zoveel mogelijk bij de lokale middenstand doen. Daarvoor willen we de klanten zoveel mogelijk tegemoet komen. Een eerste kans om klanten in de winkel te krijgen of te houden is het faciliteren van parkeerruimte. Met het gedogen van parkeren in de vrije ruimte bieden we de mogelijkheid om dicht bij de winkels te parkeren. De gemeente heeft haar werknemers verzocht om niet op het plein te parkeren. OVL zal een zelfde verzoek moeten doen aan haar medewerkers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 81