van AWBZ-taken naar de Wmo en de invoering van de Participatiewet en de Wet op Passend Onderwijs. Op deze gebieden zullen gemeenten een samenhangende en betaalbare sociale infrastructuur moeten realiseren. Als gemeente staan we voor een complexe opdracht die te verdelen is in drie opdrachten: Transitie: voorbereiden op de ovemame en inrichting van alle jeugdzorg taken op gemeentelijk niveau. Geen versnippering, maar zoveel mogelijk sturing in een hand. Transformatie: de jeugdzorg moet veel meer inzetten op preventie en versterken van de opvoeding. Het bevorderen van de eigen kracht en versterken van de ontwikkeling en opvoeding van jongeren. De nieuwe zorg voor jeugd vraagt om een andere manier van denken en handelen. Besparing: naast de transitie en transformatie krijgen gemeenten te maken met een aanzienlijke besparing. Het koersdocument beschrijft de visie, missie en de aanpak van de transitie van de jeugdzorg. De gehanteerde uitgangspunten, het proces, de projectstructuur, de opgaven en de daarmee beoogde resultaten komen aan de orde. Het koersdocument bestaat uit elf beslispunten die zijn verwoord in de bestuurlijke samenvatting. Met de leefomgeving van gezinnen als basis en de gemeente als vertrekpunt vormt het koersdocument een functioned en bestuurlijk kader. Door in te stemmen met het koersdocument kunnen er opdrachten worden uitgewerkt. Dit moet resulteren in een beleid en beslispunten voor de 27 gemeenten in Fryslan over hoe de transitie van alle vormen van jeugdzorg per 2015 georganiseerd moet worden. Kanttekeningen n.v.t. Financiele toelichting: n.v.t. Uitvoering afhandeling: n.v.t. Evaluatie: n.v.t. Condusies Raad le behandeling: n.v.t. Bijlagen: Samenvatting koersdocument 'Zorg voor jeugd Fryslan, op kompas invoegen en aansluiten' Ter inzage gelegde stukken: Koersdocument 'Zorg voor jeugd Fryslan, op kompas invoegen en aansluiten'

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 24