geweld, overlast en criminaliteit terug te dringen. Voor alle hulp geldt steeds
hetzelfde principe: een kind/gezin, een aanspreekpunt, een plan en zo mogelijk
een budget.
Op weg naar het nieuwe jeugdzorgstelsel
LOKAAL WAT KAN, REGIONAAL WAT MOET
De vernieuwing van het sociale domein is een operatie waar gemeenten
inmiddels volop mee bezig zijn. De vragen zijn bijvoorbeeld: hoe zorgen we
ervoor dat iedereen goede toegang heeft tot de zorg- en dienstverlening, welke
diensten (arrangementen) bieden we aan, welke resultaten willen we bereiken,
welke contracten gaan wij aan met welke zorgaanbieders en hoe leggen wij
verantwoording af over de gekozen aanpak en de bereikte resultaten?
De vernieuwing biedt gemeenten kansen om de schotten tussen de verschillende
loketten en de gescheiden geldstromen weg te halen en daardoor effectiever en
efficienter te werken. Het uitgangspunt is dat elke gemeente lokaal zelf doet
wat zij zelf kan. Maar soms is samenwerking beter, bijvoorbeeld vanwege de
kwaliteitseisen, de omvang of de kosten. Namens de Friese gemeenten doet
een werkgroep onderzoek naar de beste oplossingen voor samenwerking,
financiering en verdeling op het gebied van jeugdzorg. Voordat de nieuwe Wet
jeugdzorg in 2015 van kracht wordt, moeten die oplossingen duidelijk zijn.
De veiligheid geborgd
EEN ADRES VOOR HUISELIJK GEWELD EN KINDERMiSHANDELING
Om de veiligheid van kinderen en gezinnen zo goed mogelijk te beschermen,
worden het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) en de Advies- en
Steunpunten Huiselijk Geweld (ASHG) samengevoegd. Het nieuwe, provinciale
Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (MHG&K) is te alien tijde
bereikbaar en beschikbaar, zowel telefonisch als via internet en ook op een
fysieke locatie. Alle meldingen en vragen worden door dit meldpunt opgepakt,
zo nodig in samenwerking met het Veiligheidshuis Fryslan en in afstemming met
de lokale ondersteuningsorganisatie(s).
De jeugdbescherming en jeugdreclassering worden eveneens bovenregionaal
georganiseerd. Er komt een aparte instelling die deze taken gaat uitvoeren;
zij is dus niet belast met de uitvoering van jeugdhulp. De organisatie voor
jeugdbescherming en jeugdreclassering moet te alien tijde beschikbaar en
bereikbaar zijn. Een zaak wordt pas losgelaten als ervervolghulp is georganiseerd.
In bepaalde gevallen is samenwerking tussen gemeenten de beste manier om
goede jeugdzorg te kunnen bieden. Die samenwerking mag echter nooit ten
koste gaan van het maatwerk dat gemeenten lokaal willen leveren. Dit houdt in
dat ook de jeugdbescherming en de jeugdreclassering zich moeten richten op het
kind, het gezin en diens omgeving. Het gaat om het gezin, het kind, de veiligheid
en de resultaten, niet om de instellingen met hun belangen en belemmeringen.
Wat telt, is dat de zorg op tijd en op maat is voor het gezin. Zo min mogelijk
bureaucratie, zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit en innovatie.
3