geweld, overlast en criminaliteit terug te dringen. Voor alle hulp geldt steeds hetzelfde principe: een kind/gezin, een aanspreekpunt, een plan en zo mogelijk een budget. Op weg naar het nieuwe jeugdzorgstelsel LOKAAL WAT KAN, REGIONAAL WAT MOET De vernieuwing van het sociale domein is een operatie waar gemeenten inmiddels volop mee bezig zijn. De vragen zijn bijvoorbeeld: hoe zorgen we ervoor dat iedereen goede toegang heeft tot de zorg- en dienstverlening, welke diensten (arrangementen) bieden we aan, welke resultaten willen we bereiken, welke contracten gaan wij aan met welke zorgaanbieders en hoe leggen wij verantwoording af over de gekozen aanpak en de bereikte resultaten? De vernieuwing biedt gemeenten kansen om de schotten tussen de verschillende loketten en de gescheiden geldstromen weg te halen en daardoor effectiever en efficienter te werken. Het uitgangspunt is dat elke gemeente lokaal zelf doet wat zij zelf kan. Maar soms is samenwerking beter, bijvoorbeeld vanwege de kwaliteitseisen, de omvang of de kosten. Namens de Friese gemeenten doet een werkgroep onderzoek naar de beste oplossingen voor samenwerking, financiering en verdeling op het gebied van jeugdzorg. Voordat de nieuwe Wet jeugdzorg in 2015 van kracht wordt, moeten die oplossingen duidelijk zijn. De veiligheid geborgd EEN ADRES VOOR HUISELIJK GEWELD EN KINDERMiSHANDELING Om de veiligheid van kinderen en gezinnen zo goed mogelijk te beschermen, worden het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) en de Advies- en Steunpunten Huiselijk Geweld (ASHG) samengevoegd. Het nieuwe, provinciale Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (MHG&K) is te alien tijde bereikbaar en beschikbaar, zowel telefonisch als via internet en ook op een fysieke locatie. Alle meldingen en vragen worden door dit meldpunt opgepakt, zo nodig in samenwerking met het Veiligheidshuis Fryslan en in afstemming met de lokale ondersteuningsorganisatie(s). De jeugdbescherming en jeugdreclassering worden eveneens bovenregionaal georganiseerd. Er komt een aparte instelling die deze taken gaat uitvoeren; zij is dus niet belast met de uitvoering van jeugdhulp. De organisatie voor jeugdbescherming en jeugdreclassering moet te alien tijde beschikbaar en bereikbaar zijn. Een zaak wordt pas losgelaten als ervervolghulp is georganiseerd. In bepaalde gevallen is samenwerking tussen gemeenten de beste manier om goede jeugdzorg te kunnen bieden. Die samenwerking mag echter nooit ten koste gaan van het maatwerk dat gemeenten lokaal willen leveren. Dit houdt in dat ook de jeugdbescherming en de jeugdreclassering zich moeten richten op het kind, het gezin en diens omgeving. Het gaat om het gezin, het kind, de veiligheid en de resultaten, niet om de instellingen met hun belangen en belemmeringen. Wat telt, is dat de zorg op tijd en op maat is voor het gezin. Zo min mogelijk bureaucratie, zoveel mogelijk ruimte voor creativiteit en innovatie. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 32