Spreidingsbeleid Verschillende ontwikkelingen zijn aanleiding om bet spreidingsbeleid teherzien: de verschuiving van fysiek naar digitaal/educatief de plannen voor gemeentelijke herindeling de aangekondigdebezuinigingen De nieuwe criteria voor het spreidingsbeleid a. De afstandtot een bibliotheekvestiging is zodanig dat er zo min mogelijk belemmeringen voor inwoners zijn om de fysieke bibliotbeek te bezoeken. b. Voor de primaire doelgroep (kinderen tot en met de basisschoolleeftijd) die niet in een kern met een bibliotheekvestiging woont, is eT BoekStart (o - 2 jaar), BoekStart in de Kinderopvang (2 - 4 jaar) en de dienstverlening aan bet basisonderwijs (4-12 jaar). Er is in dit geval dus geen sprake meer van een openbare bibliotheekvoorziening, omdat eT geen gebouw meer is dat voor iedereen toegankelijk is. c. Voor overige inwoners die aan de plaatselijke kern gebonden zijn en geen gebruik kunnen maken van een bibliotheekvestiging voorzien wij -bij wijze van flankerend beleid - op een andere manier in de behoefte. Bijvoorbeeld door de bestaande dienst Bibliotbeek aan Huis of een andere vorm van bezorg/afhaaldienst aan te bieden. Voor de uitvoering scbakelen wij vrijwilligers in. d. Bij bet bepalen van bet werkgebied van de vestigingen kijken wij over de huidige gemeentegrenzen been naar de mogelijkheden van regionale spreiding. Ad a. Afstand tot een bibliotheekvestiging De retailformule geeft ons een goed handvat om een norm te bepalen voor de maximaal te overbruggen afstand tussen de eigen woonkern en de bibliotheekvestiging Daar is - mede gezien eerdere sluiting van kleine vestigingen, de ervaringen met de Lytse Biebs en de op banden zijnde bezuinigingen - dringendbehoefte aan. De formule gaat uit van 10 autominuten. Dit komt neer op een afstand van 8,5 a 10 kilometer. Uitgaande van deze norm bestrijken de vestigingen FranekeT en Sint Annaparocbie gezamenlijk bet bele werkgebied op bet vasteland. Daarnaast is er een vrij grote overlap met de bibliotbeekvestiging(en) in Leeuwarden (SBMF). Bij bet vaststellen van bet basispakket (zie boofdstuk 7) zijn we uitgegaan van de nieuwe criteria. Dat betekent dat voor BNWF de vestigingen in Dronryp en Stiens niet meer tot bet basispakket beboren. Wanneer deze gemeenten bun fysieke bibliotheekvoorziening willen bandbaven, dan kan dat op kostendekkende basis in bet pluspakket. Wij bouden bij dit scenario rekening met een afname van bet aantal betalende leden. De invoering van de retailformule leidt ecbter tot een toename van bet aantal leden waardoor de ledendaling waarschijnlijk deels gecompenseerd wordt. Wij gaan investeren om de vestigingen goed toe te rusten op de toenemende aantallen bezoekers en gebruikers. Verder zijn investeringen nodig om - in kernen waar geen vestiging is - voorzieningen te treffen die ervoor zorgen dat bet bibliotheekwerk voor de jeugd van o tot en met 12 jaar en de minder mobiele volwassenen bereikbaar blijft. e. Een bevolkingsdichtheid van ten minste 500 inwoners per km2 kan (instandhouding van) een vestiging rechtvaardigen, mits bet verzorgingsgebiedminimaal 5.000 inwoners bedient. Dat is economisch gezien nodig om een fysieke vestiging te kunnen exploiteren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 51