Provinciaal BNWF Het FBN geeft de komende beleidsperiode prioriteit aan de landelijke uitrol van de digitale bibliotheek, zowel op bet inhoudelijke vlak als op het gebied van de infrastructuur. Wij nemen actief deel aan het provinciaal overleg over digitale onderwerpen. Wij kunnen de landelijke digitale producten aanvullen met provinciale initiatieven, zoals Social mediacaster, App streaming Music, Digitale etalages. Een uitgebreidere beschrijving staat in bijlage 11. Wij streven naar een meer zichtbare en actieve digitale bibliotheek, waarbij de digitale en de fysieke bibliotheek een geheel moeten blijven. Uitdaging is dichter bij de gebruikers te komen (onder andere door thuisgebruik van bibliotheekdiensten en producten mogelijk te maken en te promoten) en gebruikers dichter bij de bibliotheek te laten komen door hen de mogelijkheid te bieden 'content' te leveren, bijvoorbeeld in de vorm van recensies en leesadviezen en 'digitale leeskringen'. Deze provinciale toevoegingen vloeien ofwel voort uit de provinciale opdracht aan BSF en worden dan 00k uit provinciale subsidies bekostigd, ofwel zijn eigen initiatieven waarvan het bedrijfsplan duidelijk moet maken hoe het 'verdienmodel' er uitziet. Wij beschouwen deze componenten vooralsnog als behorend tot het pluspakket dat daarom aanvullend bekostigd moet worden, dan wel (minimaal) kostendekkend aangeboden dient te worden. f Voor de promotie van digitale producten zijn mediawijze medewerkers nodig. Er wordt tijd en geld gei'nvesteerd om ervoor te zorgen dat de medewerkeTS mediawijzer worden en blijven. Interactie met de klant verloopt steeds meer via social media. Welke social media wij gaan hanteren hangt af van de ontwikkelingen. Daarvoor worden de trends nauwlettend gevolgd. Daaruit blijkt dat op dit moment Facebook en Twitter het meest populair zijn. Dat is de reden voor BNWF om zich -liefst in samenwerking met het FBN - op deze social media te concentreren. Uit onderzoek ('Social media in Nederland 2012') blijkt namelijk dat er in Nederland 7,3 miljoen gebruikers op Facebook zijn, waarvan 4,3 miljoen dagelijks. Verder maken 3,2 miljoen gebruikers gebruik van TwitteT, waarvan 1,5 miljoen dagelijks.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 58