Competenties De vier algemene competenties uit de vorige beleidsperiode blijven gelden voor alle medewerkers en alle functies: Samenwerken: De bereidheid en het vermogen om samen te werken met anderen aan een gemeenschappelijk doel. Anderen betrekken, luisteren naar anderen, denken en handelen vanuit bet teambelang. Lerend vermoqen: Het vermogen om te leren van ervaringen en bet geleerde toe te passen in nieuwe situaties. Het vermogen om (nieuwe) informatie doelgericbt toe te passen en te leren uit interactie met anderen. Ondernemerschap: Het ondernemend zijn; bet bebben van een extern gericbte blik en daarnaar bandelen. Bescbikken over de (verkoop)vaardigbeden om (nieuwe) producten en diensten onder de aandacbt van nieuwe en bestaande doelgroepen te brengen en deze zodanig van bet nut ervan te overtuigen dat zij biervan gebruik gaan maken. Scholing Speerpunten in bet opleidingsbeleid zijn retail, relatiebebeer, cultureel ondernemerschap, mediawijsbeid en digitale toepassingsmogelijkbeden. Leidinggevenden worden gescboold op sturen op verandering (in verband met de invoering van retail en van zelfredzame teams), op coaching, en op bet banteren van bet competentiemanagementsysteem. Alle medewerkers (indusief managementteam en staf) bescbikken over digitale basisvaardigheden en een aantal medewerkers over specifieke vaardigheden t.a.v. bet gebruik van social media. Het HRM-beleid wordt opnieuw geformuleerd en vastgesteld, vooral in verband met de behoefte aan instroom van 'digital natives'. Het SIOB streeft er naar te komen tot een vernieuwde infrastructuur rond opleidingen, die functioneert als basis en bestaat uit actuele opleidingsmodules. In de toekomst kan deze basis verrijkt worden met nieuwe en actuele modules die aansluiten op de ontwikkelingen in de bibliotheeksector. Klantqericbtbeid: Herkennen van de wensen, behoeften en belangen van zowel interne als externe klanten en biernaar bandelen. Zich inleven in klantsituaties, denken in klantoplossingen en deze omzetten in activiteiten en handelingen. Hieraan verbinden wij in iedeT geval de competenties die ontleend zijn aan de gewenste cultuurverandering (zakelijkheid, creativiteit en daadkracbt). BE "MS FlVE A Kn ANPHIS BU06 /I'M A DIGITAL NATIVE, WHICH1 MEANS I WAS BORN IN THE AGE OF TECHNOLOGy.SO IT COMES NATURAL J TO ME.' /My PARENTS ARE DIGITALS IMMIGRANTS. WHICH MEANS TWEy CAN LEARN TECHNO- LOCa, BUT THEy HAVE TO WORK AT IT! BY GEO BSE SFAENAS AND My GRANDPARENTS ARE DIGITAL RETARDS, WHICH MEANS THEy BARELy KNOW HOW TO USE A TOASTER.'

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 62