de Bibliotheek op 8. Bibliotheek op school De Bibliotheek op school is een gezamenlijke strategische aanpak van de bibliotheken, het primair onderwijs en de overheid. Kiezen voor de Bibliotheek op school betekent dat wij met elkaar met ons eigen netwerk op verschillende niveaus gaan werken aan een structurele aanpak. Deze aanpak ondersteunthet onderwijs, de bibliotheek en de gemeente. En vergroothet plezier in lezen en verbetert daardoor de taal-, lees- en informatievaardigheden van kinderen. Meetbaar! Watbiedt de Bibliotheek op school? Nadat een strategische keuze is gemaakt krijgt de Bibliotheek op school verder invulling door een samenhangend geheel van producten en diensten. Collectie, lezen en mediawijsheid zijn de inhoudelijke pijlers. Er worden geen nieuwe producten ontwikkeld, maar wij bundelen kennis, ervan'ng en producten van beproefde projecten tot een samenhangend geheel. Onderdelen zijn projecten die hun kracht voor het primair onderwijs al hebben laten zien. Hierbij gaat het om de Bibliotheek op de Basisschool van Kunst van Lezen, Biebsearch jren BoekiBoek. Ook bestaande goed werkende digitale diensten voor het primair onderwijs worden onderdeel van de Bibliotheek op school. Natuurlijk wordt ook de afstemming met de voor- en vroegschoolse educatie en het voorgezet onderwijs niet vergeten. Van belang is verder dat de Bibliotheek op school op een goede manier wordt ingebed in dat wat wij met elkaar in onze lokale situatie al doen. Waarom de Bibliotheek op school? meer en beter samenwerken bibliotheek met gemeente en onderwijs meetbaar verbeteren van taal-, lees- en informatievaardigheden verminderen van laaggeletterdheid verstevigen maatschappelijke positie bibliotheken succesvolle producten en diensten gezamenlijke doorontwikkeling en ondersteuning Bibliotheek op school is een nieuw project dat in 2012 start. Om die reden is het nog niet duidelijk hoe de organisatie en de taakverdeling er precies uitziet. Uitgangspunt is een klein landelijk kernteam dat zal zorgen voor de actualisering en doorontwikkeling van het product. De provinciale service organisaties krijgen een rol alsprovinciaal servicemanager teneinde bibliotheken te begeleiden bij de uitrol van dit product. Bibliotheken die willen deelnemen kunnen als pilotbibliotheek instappen of wachten tot het schooljaar 2013-2014 en dan instappen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 74