Beleidsplan Blbliotheken NoordWest Fryslan 2013-2016 de Bibliotheek MISSIE BNWF draagt actief bij de taalontwikkeling en de peTsoonlijke ontplooiing van mensen en bevordert daarmee bun participate in de maatschappij VISIE BNWF is een betrouwbare en onafhankelijke bemiddelaar tussen degenen die over kennis en informatie beschikken en zij die daamaar op zoek zijn. Wij maken een belevenis van lezen, leren en ontwikkelen, zowel in onze fysieke vestigingen als digitaal. Klanten en partners vinden door onze inspanningen snel en gemakkelijk betrouwbare informatie en in samenwerking ontstaat nieuwe kennis. Wij zijn creatief, resultaatgericht en grensverleggend en nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen leerproces. Wij werken efficient aan het bereiken van onze doelen en doelgroepen binnen de hieTvoor gestelde kaders. Wij zorgen voor de verbinding tussen vraag en aanbod van informatie, of hetnuom fysieke documenten gaat of digitale informatie. SUCCES BEPALENDE FACTOREN 1. De digitale bibliotheek is een gelijkwaaTdige tegenhanger van de fysieke bibliotheek 2. Activiteiten en dienstveTlening zijn een belevenis 3. Activiteiten van de bibliotheek m.b.t. leesbevordering en mediawijsheid zijn geintegreeTd in vroeg-, voorschools- en basisonderwijs. 4. De medewerkers zijn creatief en mediawijs 5. De medewerkers zijn klantgericht en zelfverantwoordelijk 6. De werkpTocessen zijn efficient en samenhangend 7. De Plan-do-check-act-cyclus woTdt volledig uitgevoerd 8. De bibliotheek verwerft een meer zichtbare plaats in de maatschappij 1. LEIDERSCHAP Innovatieprijs ontwikkelen en uitzetten (2) Best practices van andere bibliotheken en organisaties benutten,(bv mbt onderzoeken verblijfsduur, Bieb Werkt) (2/3) Tonen voorbeeldgedrag in creativiteit en klantgerichtheid (4/5) Belonen van positieve competentieontwikkeling (4/5) Fleldere interne communicate volgens afgesproken lijnen (4/5) Gericht stuTen op vereiste competenties conform nieuwe functeprofielen (5) Ten minste 2X peT jaar een bespTeking van actes en resultaten uit het A3 meerjaren- en jaarplan in de teams (7) Gericht sturen op de te realiseren pTestates (7) 3. MANAGEMENT VAN MEDEWERKERS Nieuwe functeprofielen ontwikkelen en hanteren als vertrekpunt voor functoneren en beoordelen (1/2/4/ 5) Opleiden en ontwikkelen van medewerker s in social media, web 2.0-toepassingen en mediawijsheid (1/3/4) Bepalen welke resultaten van medewerkers worden veTwacht t.a.v. creativiteit en mediawijsheid (4) Invoeren competentiemanagement systeem voor medewerkers (4/5) Medewerkers trainen in de realisatie van positieve persuitingen (8) 2. STRATEGIE BELEID Activiteitenplan maken voor oTganiseren dynamische actviteiten en dienstverlening (2) Implementeren TetailfoTmule (2/5/8) Spreidingsplan opstellen met daarin Bibliotheek op school als alternatief voor de Lytse Biebs (3/8) Vaststellen FIRM-beleid en formuleTen en vaststellen van bijbehorende regelingen (4/5) Vaststellen intem communicatieplan (4/5) Samenwerking met gemeenten eensluidend vastleggen (6) ManagementTapportages inrichten op basis van uitvoeringsoveTeenkomsten met gemeenten (6) Beleid vaststellen ten aanzien van het inzetten van social media als middel voor PR en marketing (8) Netwerk opbouwen en onderhouden van perscontacten (8) Herijken uitgangspunten maatschappelijke stages (8) 4. MANAGEMENT VAN MIDDELEN Expliciet faciliteren tijd en aandacht voot inrichten nieuwe website social media (1) BegToten benodigde foTmate voor organiseren dynamische activiteiten en dienstveriening (2) BegToten herinrichting vestigingen (2) BegToten implementatie Bibliotheek op school (3) Inrichten helpdesk, toegankelijk via de website, voor hulpvragen van klanten (5) Productbegroting maken in samenwerking met BSF (6) 5. MANAGEMENT VAN PROCESSEN Invoeren en evalueren digitaal klantenpanel (1/5) Protocol social media opstellen (1) Ontwikkelen en uitzetten klantevaluatie (2) Een team veTantwooTdelijk maken voor website (1/4./5) Mysteryguest inschakelen voor toetsing dienstverlening (2/7) Inrichten team educatie (3/6) o-meting en tussenmeting ontwikkelen en uitvoeTen op het gebied van verwachte resultaten op creativiteit en mediawijsheid (4) Implementeren en evalueTen van een nieuw instrument voor competentiemanagement (5) Protocollen mbt klantcontacten stroomlijnen (5) Klantgerichtheid als vast item op personeelsoverleg (5) Onderzoek naar verdere uniformering van taken en centraliseren van werkzaamheden (6) Gerichte actie ondememen om de kostprijs te drukken en de bedrijfsvoering te stroomlijnen (6) Zo mogelijk in samenwerking met andere clusters naar uniformering van leenvoorwaarden en huisregels (6) Periodiek evalueren van de effectiviteit van nieuwe instrumenten, zoals de A3 methodiek, competentiemanagement (7) Bij alle plannen meetbare resultaten foTmuleren (PDCA) en op basis daarvan waar nodig de doelen bijstellen (PDCA) Monitor voor meten taalvaardigheid in proces vastleggen (8) Protocol perscontacten opstellen (8) 7. MEDEWERKERS Alle frontofficemedewerkers kunnen de dooT BNWF gehanteerde social media hanteren (4) Alle educatieve medewerkers integreren de door BNWF geselecteerde digitale media in de uitvoering van hun werk (4) Waardering van de medewerkers in een volgend MTO t.a.v. klantgerichtheid is ten minste gestegen van 6,7 naar 7,5 (5) Waardering medewerkers in een volgend MTO t.a.v. de stellingen over voldoende verantwoordelijkheid voor het eigen werk (7,1) en ruimte om het op een eigen wijze in te vullen 6,2) is ten minste gestegen naaT 7,5 en 7,2 (5) 8. MAATSCHAPPIJ (EXTRA OPDRACHT) Jaarlijks de resultaten van de monitor voor het meten van taalvaardigheid publiceren (8) Beoordeling imago (o-meting) (8) Minimaal 14 maatschappelijke stagiaires per jaar (8) Ten minste 1 x peT maand positief in de pers (8) 6. KLANTEN PARTNERS Het aantal bezoeken van de website neemt jaarlijks minimaal toe met 5% (1) BNWF werkt met en speelt actief in op een aantal geselecteerde social media en andere web 2.0-toepassingen (1) Tevredenheid van klanten neemt toe (ambitie vaststellen n.a.v. voorgaande meting) (2/3) Stijging van het aantal uitleningen met 15% ten opzichte van december 2012 (2) VeTblijfsduur in de bieb neemt toe; ambitie vaststellen n.a.v o-meting (2) Stijging aantal leden met 5% ten opzichte van december 2012 (2) Boekstart in de kinder opvang is ingevoerd; ambitie vaststellen naar aanleiding van de pilot (3) Bibliotheek op school is ingevoerd als alternatief voor de Lytse Biebs (3) 9. BESTUUR FINANCIERS Voor alle gemeenten waar BNWF voor werkt zijn eenduidige, resultaatgerichte uitvoeringsovereenkomsten opgesteld (6/7) Alle gemeenten veTbinden zich aan een intentieveTklaring ten aanzien van de onderlinge samenweridng (6) Van elke prestatie zijn de kosten inzichtelijk (productbegroting) (6) De jaanekening en het jaarverslag zijn uitgevoerd op basis van de uitvoeringsovereenkomsten en de PDCA-cyclus (6/7) Verdere uniformering van taken en waar mogelijk centraliseren van werkzaamheden (6) Vereenvoudiging van leenvoorwaarden en huisregels (6) ORGANISATIE VERBETEREN EN VERNIEUWEN RESULTAAT

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 80