Bijlagen 1 en 2 1. Toelichting op de gedelegeerde bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. 2. Delegatieregister van raadsbevoegdheden Gedelegeerde bevoegdheden: 1. Verzoeken gericht aan de raad om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Iedere burger kan een verzoek om informatie indienen bij een bestuursorgaan op grond van de Wob. In sommige gevallen wordt dit verzoek gericht aan uw raad. De wettelijke afhandelingstermijn van zogenoemde 'Wob-verzoeken" bedraagt vier weken. De Wet dwangsom en beroep is van toepassing op dergelijke verzoeken. Dit betekent dat indien niet binnen vier weken wordt beslist op de aanvraag, uw raad, na in gebreke te zijn gesteld een dwangsom verschuldigd is aan de burger, welke kan oplopen tot 1.260,-. Nu een raadsbesluit doorgaans meer tijd vraagt, is het wenselijk deze bevoegdheid te delegeren aan het college. Nu de Wet openbaarheid van bestuur een afwegingskader biedt met weinig beoordelings- en beleidsvrijheid voor het bestuursorgaan, leent de bevoegdheid zich voor delegatie. De bevoegdheid wordt dan geheel onder verantwoordelijk van het college uitgevoerd. Het afhandelen van Wob verzoeken is door het college gemandateerd aan de directeur bedrijfsvoering. Mandaat van een gedelegeerde bevoegdheid is juridisch mogelijk. 2. Bevoegdheden in verband met het werkgeverschap van de griffier en de griffiemede werkers Dit is een reeds bestaand delegatiebesluit (raadsvoorstelnummer 2012/26). Het is van belang dit besluit in stand te houden en op te nemen in het delegatieregister. 3. Besluiten om toepassing te geven aan afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht (uni forme openbare voorbereidingsprocedure (u.o.v.) In artikel 3:10 van de Algemene wet bestuursrecht is geregeld dat de u.o.v. van toepassing is op besluiten indien dat bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan is bepaald. Het artikel biedt dus de mogelijkheid dat een bestuursorgaan in een concreet geval beslist dat een besluit volgens deze procedure wordt voorbereid. Inzake de voorbereiding van bijvoorbeeld een verordening kan het wenselijk zijn dat er, ondanks dat dit wettelijk niet voorgeschreven wordt, een uitgebreide openbare procedure wordt toegepast om op basis van de ingediende zienswijzen de juiste afwegingen te kunnen maken. Het besluit daartoe zou in dit geval toekomen aan uw raad. Het is echter, uit oogpunt van deregulering, efficienter dat het college daarover kan beslissen. Om die reden wordt voorgesteld dergelijke besluitvorming te delegeren. 4. Bevoegdheden tot het voeren van verweer en mediation bij de bezwarencommissie of gerechteliike instanties en voorbereidende handelingen daartoe. Tegen besluiten genomen door uw raad kan geageerd worden door belanghebbenden. Ten behoeve van de procedures bij de bezwarencommissie en bij gerechtelijke instanties dienen verschillende voorbereidende handelingen te worden verricht. Ook dient een verweerschrift te worden aangeleverd. Tevens sturen gerechtelijke instanties steeds vaker aan op mediation. Voor al deze handelingen wordt het bestuursorgaan doorgaans een termijn gegeven van maximaal vier weken. Bij een verzoek om voorlopige voorziening is deze termijn doorgaans

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 29