4- Inleiding Functie en waarde van de bibliotheek De klantwaarde van de bibliotheek de m$u$pgierige Nectenander Ontleend aan: De Bibliotheek levert waarde voor individu en samenleving, VOB.juni 2012 Het Unesco-manifest over de openbare bibliotheek wordt nog steeds als leidraad gehanteerd. Het manifest is onlangs dooT de branchevereniging Openbare Bibliotheken (VOB) geactualiseerd (zie bijlage 4). De belangrijkste functie van de openbare bibliotheek is om de ontplooiing van mensen te bevorderen. Dat is niet alleen van belang voor die mensen zelf, maar 00k voor de samenleving als geheel. Het gaat daarbij om toegang tot kennis, een leven lang leren en het vrije verkeer van informatie. Dat is van vitaal belang voor de ontwikkeling van de mensen thuis, op school, in bedrijven en tal van andere maatschappelijke organisaties. De bibliotheek waarborgt deze toegang voor iedereen. Toenmalig minister Plasterk gebruikte daarvoor een treffende metafoor: "de bibliotheek ah de TomTom van de kennissamenleving". Ookbibliotheekgebruikers vragen steeds meer om gepersonaliseerde dienstverlening. Zij verwachten van bibliotheken dezelfde soort dienstverlening als wat zij in de markt kunnen krijgen van winkels en andere aanbieders. Naast de leners zien wij de categorie bezoekers in belang toenemen. Deze categorie is niet of minder gei'nteresseerd in boeken lenen, maar wil vooral de fysieke faciliteiten benutten die een bibliotheek biedt. Deze doelgroep ziet de bibliotheek als studie- of werkplek, als ontmoetingsplek of als verblijfplaats met goede voorzieningen. Bij hen spelen belevenis en inspiratie, een aangenaam verblijfsklimaat en ruime openstelling een belangrijke rol. TNO verwacht dat 40% van de Nederlanders in 2016 over een e-reader of tablet beschikt. Deze digitale gebruikers willen tijd- en plaatsonafhankelijk gebruik maken van diensten en 'content' van de bibliotheek. De mogelijkheden van 24 uur per dag, 7 dagen per week toegankelijkheid en beschikbaarheid van digitale diensten en content van bibliotheken zorgen voor een vruchtbare voedingsbodem voor co-creatie en interactiviteit. De maatschappelijke waarde van de bibliotheek zien we in: de kenniseconomie met toegang tot informatie in fysieke en digitale vorm, de levering van informatie op maat, de dienstverlening aan het onderwijs, faciliteiten als werk- en studieplekken, informatiepunten, enz. bestrijding van analfabetisme en laaggeletterdheid de ontwikkeling van informatievaardigheden de functie als'leesmotor'met literatuur en poezie maatschappelijke thema's zoals de leefbaarheid, het ontwikkelingsniveau, de sociale samenhang en de kennissamenleving Wij gaan als BNWF de uitdaging aan om zowel maatschappelijke waarde als klantwaarde te realiseren. inspelen op de veranderende behoefte verbetering van het aanbod en de dienstverlening verbetering van infTastructuur en beschikbaarheid

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 68