Spreidingsbeleid
Ad a. Afstand tot een bibliotheekvestiging
Verschillende ontwikkelingen zijn aanleiding
om het spreidingsbeleid te herzien:
de verscbuiving van fysiek naar digitaal/educatief
de plannen voor gemeentelijke herindeling
de aangekondigdebezuinigingen
De nieuwe ciiteria voot het spreidingsbeleid
a. De afstand tot een bibliotheekvestiging
is zodanig dat er zo min mogelijk
belemmeringen voor inwoners zijn om
de fysieke bibliotbeek te bezoeken.
b. Voor de primaire doelgroep (kinderen tot en met
de basisschoolleeftijd) die niet in een kern met een
bibliotheekvestiging woont, is er BoekStart (o - 2
jaar), BoekStart in de Kinderopvang (2 - 4 jaar) en
de dienstverlening aan het basisondeTwijs (4 -12
jaar). Er is in dit geval dus geen sprake meer van een
openbare bibliotheekvoorziening, omdat er geen
gebouw meer is dat voor iedereen toegankelijk is.
c. Voor overige inwoners die aan de plaatselijke kern
gebonden zijn en geen gebruik kunnen maken van
een bibliotheekvestiging voorzien wij - bij wijze
van flankerend beleid op een andere manier
in de behoefte. BijvooTbeeld door de bestaande
dienst Bibliotheek aan Huis of een andere vorm
van bezorg/afhaaldienst aan te bieden. Voor
de uitvoering schakelen wij vrijwilligers in.
d. Bij het bepalen van het werkgebied
van de vestigingen kijken wij over de
huidige gemeentegrenzen been naar de
mogelijkheden van regionale spreiding.
De retailformule geeft ons een goedhandvat
om een norm te bepalen voor de maximaal
te overbruggen afstand tussen de eigen
woonkern en de bibliotheekvestiging
Daar is - mede gezien eerdere sluiting van kleine
vestigingen, de ervaringen met de Lytse Biebs en de op
handen zijnde bezuinigingen - dringendbehoefte aan.
De formule gaat uit van 10 autominuten. Dit komt
neer op een afstand van 8,5 a 10 kilometer.
Uitgaande van deze norm bestrijken de
vestigingen Franeker en Sint Annaparochie
gezamenlijk het hele werkgebied op het vasteland.
Daarnaast is er een vrij grote overlap met de
bibliotheekvestiging(en) in Leeuwarden (SBMF).
Bij het vaststellen van het basispakket (zie hoofdstuk
7) zijn we uitgegaan van de nieuwe criteria.
Dat betekent dat voor BNWF de vestigingen in
Dronryp en Stiens niet meer tot het basispakket
behoren. Wanneer deze gemeenten hun fysieke
bibliotheekvoorziening willen handhaven, dan kan
dat op kostendekkende basis in het pluspakket.
Wij houden bij dit scenario rekening met een
afname van het aantal betalende leden. De invoering
van de retailformule leidt echter tot een toename
van het aantal leden waardoor de ledendaling
waarschijnlijk deels gecompenseerd wordt.
Wij gaan investeren om de vestigingen goed toe te
rusten op detoenemende aantallen bezoekers en
gebruikers. Verder zijn investeringen nodig om - in
kernen waar geen vestiging is - voorzieningen te
treffen die ervoor zorgen dat het bibliotheekwerk
voor de jeugd van o tot en met 12 jaar en de
minder mobiele volwassenen bereikbaar blijft.
e. Een bevolkingsdichtheid van ten minste
500 inwoners per km2 kan (instandhouding
van) een vestiging rechtvaardigen, mits het
verzorgingsgebiedminimaal 5.000 inwoners
bedient. Dat is economisch gezien nodig om
een fysieke vestiging te kunnen exploiteTen.