Spreidingsbeleid Ad a. Afstand tot een bibliotheekvestiging Verschillende ontwikkelingen zijn aanleiding om het spreidingsbeleid te herzien: de verscbuiving van fysiek naar digitaal/educatief de plannen voor gemeentelijke herindeling de aangekondigdebezuinigingen De nieuwe ciiteria voot het spreidingsbeleid a. De afstand tot een bibliotheekvestiging is zodanig dat er zo min mogelijk belemmeringen voor inwoners zijn om de fysieke bibliotbeek te bezoeken. b. Voor de primaire doelgroep (kinderen tot en met de basisschoolleeftijd) die niet in een kern met een bibliotheekvestiging woont, is er BoekStart (o - 2 jaar), BoekStart in de Kinderopvang (2 - 4 jaar) en de dienstverlening aan het basisondeTwijs (4 -12 jaar). Er is in dit geval dus geen sprake meer van een openbare bibliotheekvoorziening, omdat er geen gebouw meer is dat voor iedereen toegankelijk is. c. Voor overige inwoners die aan de plaatselijke kern gebonden zijn en geen gebruik kunnen maken van een bibliotheekvestiging voorzien wij - bij wijze van flankerend beleid op een andere manier in de behoefte. BijvooTbeeld door de bestaande dienst Bibliotheek aan Huis of een andere vorm van bezorg/afhaaldienst aan te bieden. Voor de uitvoering schakelen wij vrijwilligers in. d. Bij het bepalen van het werkgebied van de vestigingen kijken wij over de huidige gemeentegrenzen been naar de mogelijkheden van regionale spreiding. De retailformule geeft ons een goedhandvat om een norm te bepalen voor de maximaal te overbruggen afstand tussen de eigen woonkern en de bibliotheekvestiging Daar is - mede gezien eerdere sluiting van kleine vestigingen, de ervaringen met de Lytse Biebs en de op handen zijnde bezuinigingen - dringendbehoefte aan. De formule gaat uit van 10 autominuten. Dit komt neer op een afstand van 8,5 a 10 kilometer. Uitgaande van deze norm bestrijken de vestigingen Franeker en Sint Annaparochie gezamenlijk het hele werkgebied op het vasteland. Daarnaast is er een vrij grote overlap met de bibliotheekvestiging(en) in Leeuwarden (SBMF). Bij het vaststellen van het basispakket (zie hoofdstuk 7) zijn we uitgegaan van de nieuwe criteria. Dat betekent dat voor BNWF de vestigingen in Dronryp en Stiens niet meer tot het basispakket behoren. Wanneer deze gemeenten hun fysieke bibliotheekvoorziening willen handhaven, dan kan dat op kostendekkende basis in het pluspakket. Wij houden bij dit scenario rekening met een afname van het aantal betalende leden. De invoering van de retailformule leidt echter tot een toename van het aantal leden waardoor de ledendaling waarschijnlijk deels gecompenseerd wordt. Wij gaan investeren om de vestigingen goed toe te rusten op detoenemende aantallen bezoekers en gebruikers. Verder zijn investeringen nodig om - in kernen waar geen vestiging is - voorzieningen te treffen die ervoor zorgen dat het bibliotheekwerk voor de jeugd van o tot en met 12 jaar en de minder mobiele volwassenen bereikbaar blijft. e. Een bevolkingsdichtheid van ten minste 500 inwoners per km2 kan (instandhouding van) een vestiging rechtvaardigen, mits het verzorgingsgebiedminimaal 5.000 inwoners bedient. Dat is economisch gezien nodig om een fysieke vestiging te kunnen exploiteTen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 74