EE 4. Unesco-manifest De United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) is een van de organisaties van de Verenigde Naties. Unesco gebruilct de werkterreinen onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie om de doelstellingen van de Verenigde Naties te realiseren, namelijk: universele waarden te ontwikkelen en de leefomstandigheden van alle mensen op de wereld te verbeteren, en zo een 'freedom of want' en 'freedom of fear' te bereiken. Unesco; Manifest oveT de openbare bibliotheek; 1994 Vrijheid, welvaart en de ontplooiing van samenleving en individu zijn fundamentele menselijke waarden. Deze kunnen alleen worden gerealiseerd door goed geinformeerde burgers, die in staat zijn bun democratische recbten uitte oefenen en een actieve rol te spelen in de samenleving. Constructief deelnemen aan het maatscbappelijke leven en meewerken aan bet vormgeven van de democratic zijn afhankelijk van voldoende opleiding en van vrije onbepeTkte toegang tot kennis, wetenscbap, cultuur en informatie. De openbare bibliotheek, de plaatselijke toegangspoort tot kennis, scbept een essentiele voorwaarde voor levenslang leren, onafhankelijke besluitvorming en de culturele ontwikkeling van individuen en maatscbappelijke groeperingen. Met dit manifest verklaart de Unesco, dat zij de openbare bibliotheek bescbouwt als een stuwende kracbt op de weg naar educatie, cultuur en informatie en als een essentiele factor bij de bevordering van vrede en welbevinden in de gedacbten van mannen en vrouwen. De Unesco beveelt daarom nationale en lokale overbeden met klem aan, de uitbouw van bet openbare bibliotheekwerk te ondersteunen en er zicb actief voor in te zetten. Het manifest is onlangs door de branchevereniging Openbare Bibliotheken (VOB) geactualiseerd en luidt: "De bibliotheek is bet lokale fysieke en digitale informatieknooppunt dat de persoonlijke ontwikkeling van burgers stimuleert en faciliteert. De bibliotheek scbept essentiele voorwaarden voor een leven lang leren, onafhankelijke besluitvorming en de culturele ontwikkeling van individuen en maatscbappelijke groeperingen en levert daarmee een cruciale bijdrage aan de kennissamenleving. De kernfuncties van de bibliotheek zijn lezen, leren, informeren en daaraan ondersteunend cultuur en ontmoeting en debat."

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 93