EE
4. Unesco-manifest
De United Nations Educational, Scientific and Cultural
Organization (Unesco) is een van de organisaties
van de Verenigde Naties. Unesco gebruilct de
werkterreinen onderwijs, wetenschap, cultuur en
communicatie om de doelstellingen van de Verenigde
Naties te realiseren, namelijk: universele waarden
te ontwikkelen en de leefomstandigheden van
alle mensen op de wereld te verbeteren, en zo een
'freedom of want' en 'freedom of fear' te bereiken.
Unesco; Manifest oveT de openbare bibliotheek; 1994
Vrijheid, welvaart en de ontplooiing van samenleving
en individu zijn fundamentele menselijke waarden.
Deze kunnen alleen worden gerealiseerd door
goed geinformeerde burgers, die in staat zijn bun
democratische recbten uitte oefenen en een actieve rol
te spelen in de samenleving. Constructief deelnemen
aan het maatscbappelijke leven en meewerken aan
bet vormgeven van de democratic zijn afhankelijk van
voldoende opleiding en van vrije onbepeTkte toegang
tot kennis, wetenscbap, cultuur en informatie.
De openbare bibliotheek, de plaatselijke
toegangspoort tot kennis, scbept een essentiele
voorwaarde voor levenslang leren, onafhankelijke
besluitvorming en de culturele ontwikkeling van
individuen en maatscbappelijke groeperingen.
Met dit manifest verklaart de Unesco, dat zij
de openbare bibliotheek bescbouwt als een
stuwende kracbt op de weg naar educatie,
cultuur en informatie en als een essentiele factor
bij de bevordering van vrede en welbevinden
in de gedacbten van mannen en vrouwen.
De Unesco beveelt daarom nationale en lokale
overbeden met klem aan, de uitbouw van bet
openbare bibliotheekwerk te ondersteunen
en er zicb actief voor in te zetten.
Het manifest is onlangs door de
branchevereniging Openbare Bibliotheken
(VOB) geactualiseerd en luidt:
"De bibliotheek is bet lokale fysieke en digitale
informatieknooppunt dat de persoonlijke
ontwikkeling van burgers stimuleert en faciliteert.
De bibliotheek scbept essentiele voorwaarden
voor een leven lang leren, onafhankelijke
besluitvorming en de culturele ontwikkeling van
individuen en maatscbappelijke groeperingen
en levert daarmee een cruciale bijdrage aan
de kennissamenleving. De kernfuncties van de
bibliotheek zijn lezen, leren, informeren en daaraan
ondersteunend cultuur en ontmoeting en debat."