Programmaoverstijgende onderwerpen Individueel loopbaanbudget In de CAO gemeenten 2011-2012 is afgesproken dat gemeenteambtenaren met ingang van 2013 recht krijgen op een individueel loopbaanbudget van 500,- per jaar voor de komende 3 jaar, dus in totaal 1.500,- per ambtenaar. Hiermee moet worden bereikt dat de ambtenaar zijn inzetbaarheid en zijn arbeidsmarktpotentie gericht op een andere functie binnen of buiten de organisatie vergroot. Het individuele loopbaanbudget moet loopbaan gerelateerd worden ingezet en het moet altijd gaan om een reeel loopbaan perspectief.' Gelet op deze afspraak, maar ook gelet op de besluitvorming over de toekomst van onze gemeente heeft de gemeenteraad op 4 april 2013 een budget van 96.000,- beschikbaar gesteld voor individuele loopbaan activiteiten van de medewerkers. Dit bedrag wordt gedekt door een onttrekking aan de Algemene Reserve. Exploitatielasten plotter In 2012 is een plotter aangeschaft. In de Programmabegroting 2013 is niet voldoende rekening gehouden met de extra exploitatielast van het onderhoudscontract, de inktpatronen en het papierverbruik. Dit levert een structureel nadeel op van 3.500. Upgrade takenprogramma Vanwege digitaliseringseisen vanuit het Rijk moeten gemeenten digitale tekeningen gaan publiceren (plancontour). Daarvoor is het nodig dat een licentie Microstation Powerdraft wordt omgezet naar Microstation (volwaardig). Ons voorstel luidt het benodigde structurele bedrag te dekken uit het budget actualiseren bestemmingsplannen. De reden hiervan is dat de gemeente zelf tekeningen kan opstellen, die anders uitbesteed moeten worden. Basisregistraties Tussen 2012 en 2014 worden alle gemeenten geinspecteerd op grand van de wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG). Tijdens deze audit wordt gekeken of de gemeenten een kwalitatief goede BAG hebben in termen van gegevens, processen en systemen. In december 2013 zal de audit voor de gemeente Leeuwarderadeel plaatsvinden. De gemeente is verplicht om dit door een onafhankelijk inspecteur te laten inspecteren. De kosten voor deze audit bedragen 8.750 eenmalig. Hiervan kan 5.000 gedeclareerd worden bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De inspectie dient eenmaal in de drie jaar plaats te vinden. Naast de kosten voor de inspectie dient er veel werk verricht te worden om de kwaliteit van de BAG verder te verbeteren. De kosten hiervan kunnen vooreerst binnen de daarvoor bestemde budgetten worden opgevangen. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de gemeenten nog bezig zijn om meer grip te krijgen op de basisregistraties en dat hier onder andere een financieel risico in zit. De basisregistraties zijn 'nieuw' voor de gemeente en op dit moment is niet alles te overzien. De invoering van de Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (BAG) heeft voor veel gemeenten een veranderingsproces ingeluid. Met name op het gebied van de actualiteit en de consistentie worden steeds hogere eisen gesteld. Er is een achterstand in de inwinning van de definitieve BAG-geometrie in de periode oktober 2010 - december 2012. Deze achterstand dient te worden weggewerkt. De kosten hiervoor bedragen 4.000 eenmalig. Voor het bijhouden is een structureel budget nodig. De kosten hiervan bedragen naar verwachting 3.000 per jaar. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 125