Programmaoverstijgende onderwerpen
Individueel loopbaanbudget
In de CAO gemeenten 2011-2012 is afgesproken dat gemeenteambtenaren met ingang van 2013 recht
krijgen op een individueel loopbaanbudget van 500,- per jaar voor de komende 3 jaar, dus in totaal
1.500,- per ambtenaar. Hiermee moet worden bereikt dat de ambtenaar zijn inzetbaarheid en zijn
arbeidsmarktpotentie gericht op een andere functie binnen of buiten de organisatie vergroot. Het
individuele loopbaanbudget moet loopbaan gerelateerd worden ingezet en het moet altijd gaan om een
reeel loopbaan perspectief.'
Gelet op deze afspraak, maar ook gelet op de besluitvorming over de toekomst van onze gemeente
heeft de gemeenteraad op 4 april 2013 een budget van 96.000,- beschikbaar gesteld voor individuele
loopbaan activiteiten van de medewerkers. Dit bedrag wordt gedekt door een onttrekking aan de
Algemene Reserve.
Exploitatielasten plotter
In 2012 is een plotter aangeschaft. In de Programmabegroting 2013 is niet voldoende rekening
gehouden met de extra exploitatielast van het onderhoudscontract, de inktpatronen en het
papierverbruik. Dit levert een structureel nadeel op van 3.500.
Upgrade takenprogramma
Vanwege digitaliseringseisen vanuit het Rijk moeten gemeenten digitale tekeningen gaan publiceren
(plancontour). Daarvoor is het nodig dat een licentie Microstation Powerdraft wordt omgezet naar
Microstation (volwaardig). Ons voorstel luidt het benodigde structurele bedrag te dekken uit het budget
actualiseren bestemmingsplannen. De reden hiervan is dat de gemeente zelf tekeningen kan opstellen,
die anders uitbesteed moeten worden.
Basisregistraties
Tussen 2012 en 2014 worden alle gemeenten geinspecteerd op grand van de wet Basisregistraties
Adressen en Gebouwen (BAG). Tijdens deze audit wordt gekeken of de gemeenten een kwalitatief
goede BAG hebben in termen van gegevens, processen en systemen. In december 2013 zal de audit
voor de gemeente Leeuwarderadeel plaatsvinden. De gemeente is verplicht om dit door een
onafhankelijk inspecteur te laten inspecteren. De kosten voor deze audit bedragen 8.750 eenmalig.
Hiervan kan 5.000 gedeclareerd worden bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De inspectie
dient eenmaal in de drie jaar plaats te vinden. Naast de kosten voor de inspectie dient er veel werk
verricht te worden om de kwaliteit van de BAG verder te verbeteren. De kosten hiervan kunnen
vooreerst binnen de daarvoor bestemde budgetten worden opgevangen. Hierbij dient opgemerkt te
worden dat de gemeenten nog bezig zijn om meer grip te krijgen op de basisregistraties en dat hier
onder andere een financieel risico in zit. De basisregistraties zijn 'nieuw' voor de gemeente en op dit
moment is niet alles te overzien.
De invoering van de Basisregistratie voor Adressen en Gebouwen (BAG) heeft voor veel gemeenten
een veranderingsproces ingeluid. Met name op het gebied van de actualiteit en de consistentie worden
steeds hogere eisen gesteld. Er is een achterstand in de inwinning van de definitieve BAG-geometrie in
de periode oktober 2010 - december 2012. Deze achterstand dient te worden weggewerkt. De kosten
hiervoor bedragen 4.000 eenmalig. Voor het bijhouden is een structureel budget nodig. De kosten
hiervan bedragen naar verwachting 3.000 per jaar.
33