Digitalisering facturen
In het kader van digitalisering en zaakgericht werken is digitalisering van facturen een van de
koploperprojecten. Binnen Leeuwarderadeel is een pilot gestart met digitalisering facturen in 2007. De
stuurgroep Beter! heeft besloten dat dit project een belangrijke stap is in digitalisering.
Leeuwarderadeel heeft als pilot gefungeerd voor de vier gemeenten. Dit betekent dat Leeuwarderadeel
nu een ingerichte en operationele gedigitaliseerde factuurstroom heeft en dat de volgende stap kan
worden gezet om het digitaliseringsproces verder te optimaliseren en vervolgens bij de andere
gemeenten uit te rollen. In 2012 is een implementatieplan opgesteld om te komen tot een succesvolle
implementatie voor het vervolgtraject. De investering voor het vervolg van dit project bedraagt 23.750
per gemeente. De kapitaallasten bedragen 7.250 per jaar (lineair, 4%, afschrijving:4 jaar).
Inhuur externe deskundige
Ambtelijk ontbreekt de tijd en de capaciteit om voor de zomer antwoord te geven op de vraagstukken
die er liggen zoals de privatisering van de Skalm en de verplaatsing van de bibliotheek. Dit heeft onder
andere te maken op de ontwikkelingen die er op het welzijnsterrein op de gemeente af komen. Om aan
de toezegging van de raad te kunnen voldoen om voor de zomer antwoord te kunnen geven is het nodig
om een externe projectleider aan te trekken. De kosten voor de inhuur van externe ondersteuning
bedragen naar schatting circa 15.000.