3. Governance
Het onderbrengen van de instandhouding van de gemeenschappelijke gezondheidsdienst
(GGD) en de veiligheidsregio in een gemeenschappelijke regeling en de gekozen bestuurlijke
inrichting leidt tot het gevoel dat de regio bestuurlijk niet in balans is. De adviesrol van de
Bestuurscommissie GGD richting algemeen bestuur is gelet op de verantwoordelijkheden
nogal mager. Het betrekken van wethouders bij het dagelijks en algemeen bestuur is zeer
wenselijk.
Ook betekent de inpassing van de brandweer een gewijzigde inhoudelijke rol van het
algemeen bestuur.
In regionaal verband is bestuurlijk geconcludeerd dat de governance van Veiligheidsregio
Fryslan ruimte moet bieden voor het inhoud kunnen geven aan de verschillende
verantwoordelijkheden, waarbij beleid (inclusief middelen) en beheer worden ontkoppeld.
Deze conclusie is nader uitgewerkt in de volgende bestuurlijke inrichting voor
Veiligheidsregio Fryslan:
waarbij
BC Gezondheid:
BC Veiligheid:
leden: gemeentelijke portefeuillehouders gezondheid;
taak: overeenkomstig algemeen bestuur van een (zelfstandige) GGD
(beleidsinhoudelijk).
leden: burgemeesters;
taak: overeenkomstig algemeen bestuur van een veiligheidsregio
conform wet (beleidsinhoudelijk).
Algemeen Bestuur:
leden: conform wet burgemeesters;
taak: beheer Veiligheidsregio en formele bevestiging besluiten BC
Veiligheid en BC Gezondheid.
Algemeen Bestuur
BC Veiligheid
BC Gezondheid
AC Gezondheid
AC Veiligheid
Dagelijks Bestuur
Brandweer
Bureau Bevolkingszorg
Veiligheidsbureau
GHOR (uitgevoerd door GGD)
Bedrijfevoering
GGD