HOOFDSTUK 3 HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 7 Samensteliing
1. Het algemeen bestuur van de regio bestaat overeenkomstig art. 11, lid 1 van de wet, uit de
burgemeesters van de deelnemende gemeenten;
2. Het lidmaatschap van het algemeen bestuur eindigt zodra een lid ophoudt burgemeester te zijn
van de gemeente die hij vertegenwoordigt;
3. Een lid van het algemeen bestuur wordt bij verhindering vertegenwoordigd op de wijze zoals is
bepaald in de Gemeentewet;
4. De hoofdofficier van justitie en de voorzitter van het waterschap, dat binnen het werkgebied van
de regio is gelegen, worden gelet op artikel 12, lid 1 van de wet uitgenodigd deel te nemen aan de
vergaderingen van het bestuur;
5. De commissaris van de Koningin wordt gelet op artikel 13 van de wet uitgenodigd om bij de
vergaderingen van het algemeen bestuur van de regio aanwezig te zijn. De commissaris kan zich
laten vertegenwoordigen;
6. De voorzitter van de regio nodigt gelet op artikel 12, lid 2 van de wet andere functionarissen wiens
aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, uit deel te nemen aan
de vergaderingen van het algemeen bestuur.
Artikel 8 Taken en bevoegdheden
1Alle taken en bevoegdheden in het kader van deze regeling, die niet aan het dagelijks bestuur zijn
opgedragen, behoren aan het algemeen bestuur;
2. Het algemeen bestuur kan besluiten tot een verdere toedeling van bevoegdheden aan het
dagelijks bestuur;
3. Van de verdere toedeling van bevoegdheden aan het dagelijks bestuur zijn in ieder geval
uitgezonderd de besluiten genoemd in artikel 25, lid 3 Wgr.
Artikel 9 Werkwijze
1. Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste tweemaal en voorts zo dikwijls de voorzitter of
het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt, of - binnen een termijn van drie weken nadat het
schriftelijk verzoek is gedaan - indien tenminste 1/5 deel van het aantal leden dat onder opgaaf
van de te behandelen onderwerpen schriftelijk verzoeken.
2. Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen en overige
werkzaamheden.
3. Het reglement als bedoeld in het tweede lid wordt aan de deelnemende gemeenten gezonden.
4. De uitnodiging voor de vergadering gaat uit van de voorzitter. De uitnodiging gaat vergezeld van
een agenda met daarbij behorende stukken.
5. De agenda en de daarbij behorende stukken worden, bijzondere omstandigheden daargeiaten,
ten minste 14 dagen voor de vergadering van het algemeen bestuur gepubliceerd.
6. De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer
een vijfde gedeelte van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.
Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd en wie,
naast de leden van het algemeen bestuur, aanwezig mogen zijn bij die vergadering.
7. In een besloten vergadering kan niet worden besloten over:
a. beleidsplannen
b. de begroting
c. de rekening
d. het wijzigen van deze regeling
e. een liquidatieplan
f. tarieven
g. rechtspositieregeling
h. regelingen met andere openbare lichamen
8. Het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de
stem van de voorzitter de doorslag.
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslan 01012014 6/17