ook als risico voor in het regionaal risicoprofiel voor rampen en crises. Het is in die zin ook logisch dat een relatief kleine brand bij een dergelijk bedrijf al snel een redelijke impact scoort. Voor onderwijsinstellingen geldt dat deze een fors verhoogde kans op brandstichting kennen. Dit stemt overeen met landelijke gegevens. Daamaast geldt, zeker bij basisscholen, dat de impact van een brand vrij hoog scoort. 4. Relatie met de regionalisering van de brandweer Binnen Fryslan wordt er op dit moment hard gewerkt aan de regionalisering van de brandweer. Dit betekent dat de gemeentelijke brandweerorganisaties per 1 januari 2014 overgaan in een regionale brandweerorganisatie als onderdeel van Veiligheidsregio Fryslan. In het kader van die regionalisering is een visiedocument opgesteld, genaamd "Brandweer Fryslan over morgen". Dit document is door het Algemeen Bestuur vastgesteld op 11 juli 2012. In dit document wordt ingegaan op de relevante ontwikkelingen en de inbedding van de brandweer binnen de veiligheidsregio. De verbinding met gemeenten, de relatie met vrijwilligers, een risicogerichte benadering van risicobeheersing, een repressie gebaseerd op risico, verdere professionalisering van het brandweervak en een ondersteunende bedrijfsvoering zijn daarbij de pijlers. Cruciaal is de keuze voor een brandweer als operationele organisatie die haar rol als kennis- en expertise centrum op het gebied van veiligheid waar maakt. In het bestuurlijk vastgestelde visiedocument wordt de ambitie onderschreven om meer en meer uit te gaan van een risicogerichte benadering. 5. Relatie met het dekkingsplan 1.0 In het dekkingsplan 1.0 worden de huidige planmatige repressieve prestaties van de brandweer in Fryslan beschreven op basis van de huidige wettelijke kaders. Fliermee wordt inzicht geboden in de mate waarin en de manier waarop de risico's planmatig repressief gezien zijn afgedekt. Landelijk loopt er op dit moment een onderzoek naar de ratio van de geldende repressieve normen. Uitgangspunt hierbij is dat de brandweerzorg meer is dan alleen de repressie. Het afdekken van risico's door het nemen van preventieve maatregelen wordt in dat onderzoek in relatie gebracht met repressieve maatregelen. Mede op basis van de uitkomsten van dat onderzoek en van uw inbreng en zal op termijn een dekkingsplan 2.0 worden opgesteld. Los van bovenstaand landelijk onderzoek hebben de afzonderlijke gemeenten de afgelopen jaren zelf ook initiatieven ontwikkeld om de brandweerzorg verder door te ontwikkelen. Zo wordt er in toenemende mate ge'investeerd in voorlichting en rookmeldercampagnes. Ook zijn er gemeenten die werken met flexibele voertuigbezetting en met verruimde opkomsttijden. 6. Vervolgtraiect Alvorens het brandrisicoprofiel ter defmitieve bestuurlijke besluitvorming wordt voorgelegd aan het algemeen bestuur van de veiligheidsregio Fryslan, wordt uw raad op grond van artikel 15 lid 3 Wvr in de gelegenheid gesteld hierop een reactie te geven. Het dekkingsplan is u ter informatie mee gezonden om inzicht te bieden in de huidige repressieve prestaties van de brandweer. Graag bieden wij u de mogelijkheid uw wensen ten aanzien van het te voeren beleid op het gebied van brandweerzorg te formuleren. Tevens worden de overige crisispartners zoals genoemd in lid 4 van voomoemd artikel om hun zienswijze gevraagd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 73