ook als risico voor in het regionaal risicoprofiel voor rampen en crises. Het is in die zin ook
logisch dat een relatief kleine brand bij een dergelijk bedrijf al snel een redelijke impact
scoort. Voor onderwijsinstellingen geldt dat deze een fors verhoogde kans op brandstichting
kennen. Dit stemt overeen met landelijke gegevens. Daamaast geldt, zeker bij basisscholen,
dat de impact van een brand vrij hoog scoort.
4. Relatie met de regionalisering van de brandweer
Binnen Fryslan wordt er op dit moment hard gewerkt aan de regionalisering van de
brandweer. Dit betekent dat de gemeentelijke brandweerorganisaties per 1 januari 2014
overgaan in een regionale brandweerorganisatie als onderdeel van Veiligheidsregio Fryslan.
In het kader van die regionalisering is een visiedocument opgesteld, genaamd "Brandweer
Fryslan over morgen". Dit document is door het Algemeen Bestuur vastgesteld op 11 juli
2012. In dit document wordt ingegaan op de relevante ontwikkelingen en de inbedding van de
brandweer binnen de veiligheidsregio. De verbinding met gemeenten, de relatie met
vrijwilligers, een risicogerichte benadering van risicobeheersing, een repressie gebaseerd op
risico, verdere professionalisering van het brandweervak en een ondersteunende
bedrijfsvoering zijn daarbij de pijlers.
Cruciaal is de keuze voor een brandweer als operationele organisatie die haar rol als kennis-
en expertise centrum op het gebied van veiligheid waar maakt. In het bestuurlijk vastgestelde
visiedocument wordt de ambitie onderschreven om meer en meer uit te gaan van een
risicogerichte benadering.
5. Relatie met het dekkingsplan 1.0
In het dekkingsplan 1.0 worden de huidige planmatige repressieve prestaties van de
brandweer in Fryslan beschreven op basis van de huidige wettelijke kaders. Fliermee wordt
inzicht geboden in de mate waarin en de manier waarop de risico's planmatig repressief
gezien zijn afgedekt.
Landelijk loopt er op dit moment een onderzoek naar de ratio van de geldende repressieve
normen. Uitgangspunt hierbij is dat de brandweerzorg meer is dan alleen de repressie. Het
afdekken van risico's door het nemen van preventieve maatregelen wordt in dat onderzoek in
relatie gebracht met repressieve maatregelen. Mede op basis van de uitkomsten van dat
onderzoek en van uw inbreng en zal op termijn een dekkingsplan 2.0 worden opgesteld.
Los van bovenstaand landelijk onderzoek hebben de afzonderlijke gemeenten de afgelopen
jaren zelf ook initiatieven ontwikkeld om de brandweerzorg verder door te ontwikkelen. Zo
wordt er in toenemende mate ge'investeerd in voorlichting en rookmeldercampagnes. Ook zijn
er gemeenten die werken met flexibele voertuigbezetting en met verruimde opkomsttijden.
6. Vervolgtraiect
Alvorens het brandrisicoprofiel ter defmitieve bestuurlijke besluitvorming wordt voorgelegd
aan het algemeen bestuur van de veiligheidsregio Fryslan, wordt uw raad op grond van artikel
15 lid 3 Wvr in de gelegenheid gesteld hierop een reactie te geven. Het dekkingsplan is u ter
informatie mee gezonden om inzicht te bieden in de huidige repressieve prestaties van de
brandweer. Graag bieden wij u de mogelijkheid uw wensen ten aanzien van het te voeren
beleid op het gebied van brandweerzorg te formuleren. Tevens worden de overige
crisispartners zoals genoemd in lid 4 van voomoemd artikel om hun zienswijze gevraagd.