Raadsinformatiebrief brandrisicoprofiel en dekkingsplan
maart 2012
versie 27
Brandrisicoprofiel
Op grand van artikel 15, lid 2 van de Wet veiligheidsregio's is het Algemeen Bestuur van de
veiligheidsregio verplicht een regionaal brandrisicoprofiel vast te stellen. Het doel van het
brandrisicoprofiel is om inzicht te bieden in de risico's van branden in objecten. Het brandrisicoprofiel
vormt mede de basis waarop het dekkingsplan en het beleidsplan van de brandweer gebaseerd
worden. Het dekkingsplan laat zien welke repressieve organisatie daar tegenover gesteld wordt. In het
beleidsplan zal worden aangegeven op welke wijze wordt gewerkt aan het reduceren van de risico s
en het verbeteren van de repressieve organisatie om de gevolgen van een brand adequaat te
bestrijden. Het brandrisicoprofiel is op grand van artikel 15 lid 3 van de Wet veiligheidsregio's voor
gemeenteraden de basis om wensen ten aanzien van het beleidsplan kenbaar te maken aan het
bestuur van de veiligheidsregio.
Dekkingsplan
De Wet veiligheidsregio's verplicht de besturen van de veiligheidsregio's de opkomsttijden voor de
brandweer en de eventuele afwijkingen vast te leggen in het regionaal dekkingsplan als onderdeel van
het Beleidsplan Veiligheidsregio. Het regionaal dekkingsplan geeft de mate aan waarin de brandweer
op tijd en met de juiste mensen en middelen aanwezig kan zijn bij incidenten in het verzorgingsgebied.
Het dekkingsplan wordt door de wetgever gezien als een belangrijke kwaliteitsmeter van de
brandweerzorg met een borging voor het minimale zorgniveau. Brandweer Fryslan beschikte over een
bestuurlijk vastgesteld dekkingsplan uit 1997.
Met de invoering van de Wet veiligheidsregio's en de bijbehorende besluiten zijn de eisen ten aanzien
van de opkomsttijden veranderd. Het dekkingsplan uit 1997 voldeed daarmee niet meer aan de
wettelijke eisen van het Besluit veiligheidsregio's. In het kader van de Meldkamer Noord Nederland is
medio 2011 de operationele uitwerking van een dekkingsplan, namelijk de kazernevolgordetabel
(KVT), geactualiseerd. Deze actualisatie is destijds niet specifiek bestuurlijk vastgesteld maar wel
enkele malen bij bestuursvergaderingen aan bod geweest. Om te voldoen aan de wettelijke vereisten
en om de status quo duidelijk vast te leggen is dekkingsplan 1.0 opgesteld en door het Algemeen
Bestuur van de veiligheidsregio op 27 maart jl vastgesteld.
Uit het dekkingsplan 1.0 blijkt dat de operationele prestaties van Veiligheidsregio Fryslan een
bestendig niveau vertonen. Veiligheidsregio Fryslan haalt voor vrijwel alle objecten de opkomsttijd
binnen 18 minuten (maximale wettelijke opkomsttijd). Voor circa 0,7 van alle objecten geldt dat
deze tijd niet gehaald wordt. Voor individuele objecten is er ook een wettelijke normtijd van 5, 6, 8 of
10 minuten die vaak overschreden wordt. Het theoretisch regionaal dekkingsresultaat op basis van de
nieuwe wet is 17%.
Als naar de daadwerkelijke incidenten wordt gekeken is dit percentage in praktijk hoger, namelijk op
58% Dit is het gevolg van het gegeven dat het vaker in dichtbebouwd gebied brandt en dat juist in
deze gebieden - logischerwijs - kazernes gepositioneerd zijn. Hiermee zit Fryslan onder het landelijk
gemiddelde (78%). Andere regio's met een sterk plattelandskarakter zoals Groningen en Drenthe
scoren vergelijkbaar of slechter. Daar waar Fryslan de normtijden overschrijdt, ziet zij geen
(verslechterd) veranderend beeld ten opzichte van voor dit dekkingsplan.
Landelijk is er veel aandacht voor de opkomsttijden van de brandweer. Op 16 november 2012 heeft
het Veiligheidsberaad een brief gestuurd aan alle voorzitters van de veiligheidsregio's inzake de