dekkingsplannen. Ook heeft het Veiligheidsberaad recent door TNO onderzoek laten doen naar de
relevantie van de opkomsttijden. Het Veiligheidsberaad heeft verschillende malen kenbaar gemaakt
aan de minister van Veiligheid en Justitie dat de huidige normtijden niet passen bij hedendaagse
brandweerzorg en dat het alleen toetsen op prestatie-eisen en niet op effecten geen recht doen aan
de bredere en modernere brandweerzorg.
Het Veiligheidsberaad, gesteund door de Raad van regionaal commandanten, volgt een
tweesporenbeleid. Het eerste spoor is gericht op de korte termijn en beoogd het verbeteren van de
regionale dekkingsplannen binnen de huidige kaders van de wet. Het tweede spoor gaat over het
onderzoeken van een nieuwe benadering van de brandweerzorg. Het AB heeft op 28 november 2012
ingestemd met het volgen van deze twee sporen door op korte termijn het eerste spoor verder uit te
werken en nauwlettend de ontwikkelingen in het tweede spoor te blijven volgen.
Concreet betekent dit dat op dit moment het concept-brandrisicoprofiel en de huidige invulling van de
repressieve dekking door het bestuur is vastgesteld. Mede in het licht van de landelijke discussie en
het landelijke onderzoek naar een nieuwe benadering van de brandweerzorg zal in een later stadium
het dekkingsplan 2.0 worden opgesteld.
Het concept brandrisicoprofiel biedt de raden inzicht in de locatie van risico's en de repressieve
prestaties van de brandweer waardoor zij hun wensen omtrent het beleid en op te stellen
dekkingsplan 2.0 beter kunnen formuleren. De definitieve vaststelling van het brandrisicoprofiel zal zo
mogelijk plaatsvinden in de vergadering van het Algemeen Bestuur op 27 juni 2013.