dekkingsplannen. Ook heeft het Veiligheidsberaad recent door TNO onderzoek laten doen naar de relevantie van de opkomsttijden. Het Veiligheidsberaad heeft verschillende malen kenbaar gemaakt aan de minister van Veiligheid en Justitie dat de huidige normtijden niet passen bij hedendaagse brandweerzorg en dat het alleen toetsen op prestatie-eisen en niet op effecten geen recht doen aan de bredere en modernere brandweerzorg. Het Veiligheidsberaad, gesteund door de Raad van regionaal commandanten, volgt een tweesporenbeleid. Het eerste spoor is gericht op de korte termijn en beoogd het verbeteren van de regionale dekkingsplannen binnen de huidige kaders van de wet. Het tweede spoor gaat over het onderzoeken van een nieuwe benadering van de brandweerzorg. Het AB heeft op 28 november 2012 ingestemd met het volgen van deze twee sporen door op korte termijn het eerste spoor verder uit te werken en nauwlettend de ontwikkelingen in het tweede spoor te blijven volgen. Concreet betekent dit dat op dit moment het concept-brandrisicoprofiel en de huidige invulling van de repressieve dekking door het bestuur is vastgesteld. Mede in het licht van de landelijke discussie en het landelijke onderzoek naar een nieuwe benadering van de brandweerzorg zal in een later stadium het dekkingsplan 2.0 worden opgesteld. Het concept brandrisicoprofiel biedt de raden inzicht in de locatie van risico's en de repressieve prestaties van de brandweer waardoor zij hun wensen omtrent het beleid en op te stellen dekkingsplan 2.0 beter kunnen formuleren. De definitieve vaststelling van het brandrisicoprofiel zal zo mogelijk plaatsvinden in de vergadering van het Algemeen Bestuur op 27 juni 2013.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 78