ICT Informatievoorziening
In 2008 is het Nationaal Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening en E-overheid (NUP)
opgesteld om de digitale dienstverlening aan burgers, instellingen en bedrijven te verbeteren. Dit
heeft geleid tot het realisatieplan EGEM-i Middelsee 24/7 uit 2009 en vervolgens in een
geconcretiseerd (realisatie)plan genaamd 'Programmaplan BETER! 2012-2013'.
De komende jaren zal worden gewerkt aan de verdere realisatie van de basisregistraties. Een ander
belangrijk project om de NUP verplichtingen te kunnen realiseren is het zaakgericht werken. Het
opstarten van een project zaakgericht werken en digitalisering eind 2013 begin 2014 moet de
informatievoorziening de komende jaren verder professionaliseren. De gemeente heeft de ambitie
haar dienstverlening te digitaliseren zoals de post/facturen en interne bedrijfsprocessen en
vervolgens zaakgericht te gaan werken (een ambitie uit het landelijke i-NUP vertaald in programma
Beter! 2012-2013). Hierdoor wordt zowel de dienstverlening voor burger en bedrijf en de interne
dienstverlening geprofessionaliseerd en wordt de bedrijfsvoering efficienter en slimmer. Dit vraagt
ook een aanpassing in de organisatie. Een belangrijke randvoorwaarde is een goed ingericht
functioneel beheer. Deze functies zijn ook een onmisbare schakel in het voldoen aan wettelijke
verplichtingen (basisregistraties en digitalisering van de dienstverlening). De functies zijn inmiddels
vastgesteld en er is incidentele ruimte gecreeerd vanuit het programma Beter! 2012-2013. Deze
functies zijn echter structured noodzakelijk.
Voor het technisch (applicatie) beheer was van aanvang reeds duidelijk dat de Middelseeschaal
daarvoor te klein was. Er lag daarom sinds november 2011 een intentieverklaring met ISZF en in het
najaar van 2012 is een stappenplan voor duurzame samenwerking met ISZF per 1-1-14 uitgewerkt.
Alvorens dit stappenplan uit te voeren is door de Middelseegemeenten besloten om samen met de
gemeente Franekeradeel en Harlingen nog een extra verkenning uit te voeren met betrekking tot de
ICT samenwerking. Deze verkenning is uitgevoerd door KING, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse
gemeenten in het najaar van 2012. De conclusie van het KING rapport (10-2-13) was dat aansluiting
bij de gemeente Leeuwarden de beste optie zou zijn. Inmiddels is een intentieverklaring gesloten
tussen de Middelseegemeenten, Franekeradeel en Harlingen met de gemeente Leeuwarden
(collegebesluit 4-6-2013 nr. 130720). Deze zal met ingang van 1-1-14 gefaseerd worden ingevoerd.
Deze intentie zal worden uitgewerkt in een voorstel dat uiteindelijk leidt tot een voorgenomen
besluit. Dit voorstel zal in het najaar van 2013 in uw raadsvergadering worden behandeld. Dit
voorgenomen besluit omvat:
het voorbereiden van de samenwerkingsorganisatie;
de personele aspecten;
het uitwerken gemeenschappelijke streefsituatie;
het bepalen dienstverlening en tariefstelling (incidenteel en structureel);
het bepalen migratiestrategie.
Daarnaast zal een dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Leeuwarden worden afgesloten.
De kosten voor automatisering bedragen 550.744,-, waarvan 25.000,- eenmalig. Dit komt neer op
een bedrag van €9.029,- per werkplek. In deze begroting is nog geen rekening gehouden met de
eenmalige kosten die nodig zijn om de ICT over te brengen naar Leeuwarden. Er is eerste
kostenindicatie afgegeven voor de structurele kosten. De definitieve kosten (eenmalig en structureel)
zullen worden opgenomen in een offerte nadat het applicatielandschap is gestroomlijnd met
Leeuwarden en een efficiente migratiestrategie is voorbereid.
-84-