hoofdverblijf te hebben, er op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een
gemeubiieerde woning beschikbaar houden.
De gedachte achter de forensenbelasting is dat de woonforens gebruik maakt van de gemeentelijke
voorzieningen. Voor de inwoner die is ingeschreven in het bevolkingsregister krijgt de gemeente van
het Rijk een bedrag uit het Gemeentefonds. Voor de woonforens - die doorgaans in het
bevolkingsregister van een andere gemeente is ingeschreven - krijgt zij dit echter niet. De
forensenbelasting is dus in beginsel een vorm van compensatie voor het missen van een uitkering uit
het Gemeentefonds voor de forens.
De heffingsgrondslag voor de woonforensenbelasting bestaat uit een vast bedrag vermeerderd met
een opslag over de WOZ-waarde van het pand van de woonforens. Bij een WOZ-waarde van
ongeveer 300.000,- betaalt de woonforens ongeveer 1.000,-. Daarnaast wordt een bedrag OZB,
afvalstoffenheffing en rioolheffing in rekening gebracht. Voor twee bewoners, die staan ingeschreven
in het bevolkingsregister krijgt de gemeente van het Rijk ongeveer 700,- uit het Gemeentefonds. De
1.000,- woonforensenbelasting compenseert daarom de gemiste inkomst uit het gemeentefonds.
Er zijn slechts 5 woningen in de gemeente Leeuwarderadeel waarvoor woonforensenbelasting moet
worden betaald. De opbrengst per woning blijft tot op heden onder de 1.000,-. De inbouw van het
maximum bedrag is bedoeld om te voorkomen dat de woonforens extreem veel belasting gaat
betalen wanneer een woning boven de 300.000,- wordt betrokken. Bovendien wordt de
compensatie van de gemiste inkomsten uit het gemeentefonds, waarvoor de
woonforensenbelasting is bedoeld, op dat moment overschreden.
In de begroting 2013 is een bedrag van 30.000,- opgenomen als verhoging voor de
kostendekkendheid van de leges. Voor 2014 is een zelfde bedrag extra opgenomen. De legestarieven
2014 zijn opgehoogd met 1,6%. De geraamde opbrengst wordt door deze verhoging hoogst
waarschijnlijk niet worden gerealiseerd. Dit onder meer door het grote aantal tarieven, waarvoor een
wettelijk maximum geidt en het feit dat het aantal- en de inkomsten uit vergunningsaanvragen op
grond van de WABO sterk zijn teruggelopen. Dit laatste heeft mede te maken met de veranderde
regelgeving binnen de Wet WABO (bouwvergunningsvrij bouwen) en de malaise in de bouw.
Binnen de leges zijn nagenoeg geen andere mogelijkheden de opbrengsten extra te verhogen.
De meeste overige tarieven zijn overeenkomstig de Programmabegroting 2014, paragraaf lokale
heffingen aangepast.
Dit heeft geleid tot de volgende tarieven 2014, afgezet tegen de huidige tarieven 2013.
Soort belasting/heffing
2014
2013
Onroerende zaakbelastingen
- gebruikers
0,1721%
0,1674%
- eigenaren
0,2054%
0,1998%
Afvalstoffenheffing
- eenpersoonshuishoudens
208,00
208,00
- meerpersoonshuishoudens
262,00
262,00
- extra grijze container 240 1.
123,00
123,00
- extra groene container 240 1.
118,00
118,00
Reinigingsrechten (bedrijfsafval)
- container 240 1. (incl. btw)
393,00
393,00
Rioolheffing
- eenpersoonshuishoudens
200,00
189,00