Toelichting Verordening op de elektronische bekendmaking Leeuwarderadeel
Algemeen
Met ingang van 1 januari 2014 zijn alle gemeenten verpiicht om hun algemeen verbindende
voorschriften in een elektronisch gemeenteblad te publiceren. De gemeente Leeuwarderadeel heeft
er voor gekozen zich aan te sluiten bij de Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiele Publicaties
(GVOP). Dit is een landelijke voorziening die aan alle wettelijke vereisten voldoet. Het gevolg van
deze aansluiting is dat de gemeente Leeuwarderadeel per 1 januari 2014 een elektronisch
gemeenteblad heeft dat te raadplegen is op https://zoek.officielebekendmakingen.nl.
De wettelijke verplichting voor bekendmaking in een elektronisch gemeenteblad geldt alleen voor
algemeen verbindende voorschriften, vorderingen etc..
Het onderscheid tussen algemeen verbindende voorschriften en overige besluiten van algemene
strekking is voor niet-juristen niet altijd makkelijk. Vanuit het oogpunt van overzichtelijkheid is er
voor gekozen om ook overige besluiten van algemene strekking, zoals beleidsregels,
aanwijzingsbesluiten, mandaatbesluiten etc. bekend te maken.
Via de gemeentelijke publieke website zullen burgers worden doorverwezen naar het elektronische
gemeenteblad.
De in artikel 3 lid 1 en 2, genoemde bekendmakingen worden als service richting de burger eveneens
gepubliceerd in het door de gemeentewege uitgegeven blad de 'Stienser Omroeper'. Deze service zal
tot en met 1 januari 2015 voortduren. Hierbij wordt verwezen naar het elektronisch gemeenteblad.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1: Begripsomschrijving
In dit artikel wordt een aantal begrippen verduidelijkt, dat in de verordening wordt gehanteerd.
Artikel 2: Elektronisch gemeenteblad
In het gemeenteblad wordt aangegeven wanneer het is uitgegeven. Daarnaast blijft het
gemeenteblad na uitgifte elektronisch beschikbaar via de landelijke site.
Artikel 3: Elektronische bekendmaking
Voor de meeste besluiten in met de plaatsing van de tekst in het gemeenteblad de bekendmaking
afgerond, voor een aantal besluiten is naast opname in het gemeenteblad nog een gelijktijdige
mededeling op een andere plaats vereist. Hierbij kan gedacht worden aan verkeersbesluiten of
bestemmingsplannen. Naast de uitgifte van het elektronische gemeenteblad moet ook gezorgd
worden voor een systeem van ter inzage leggen, zoals dat voor 1 januari 2014 ook diende te
geschieden. Dat is nodig wanneer in het elektronische gemeenteblad alleen een samenvatting van
het besluit wordt opgenomen.