2.1 Een baggerdiepte van de Lytse Feart van 1.00 meter is een financieel haalbare optie. De vaardiepte van de Lytse Feart wordt voldoende voor kleine bootjes. De Lytse Feart aanpassen tot vaarweg Klasse E of F is een erg kostbare zaak. De zes bruggen en duikers zouden dan zowel verhoogd als verbreed moeten worden. De vaart zou een heel stuk verbreed moeten worden en daarvoor zou grond moeten worden aangekocht. Grondaankoop is een langdurig traject en dat zou betekenen dat we niet kunnen voldoen aan de subsidievoorwaarde dat het project in 2014 uitgevoerd moet zijn. De vaart opwaarderen tot vaarweg Klasse E of F is daarom financieel gezien geen optie. Ook dieper baggeren dan 1.00 meter is geen optie. In dat geval moet voldaan worden aan KRW-eisen, zoals de aanleg van natuurvriendelijke oevers. Daarvoor moet de vaarweg verbreed worden en dat zou betekenen dat grond moet worden aangekocht. 2.2. De Lytse Feart toegankelijk maken voor kleine bootjes is een financieel haalbare optie. De Lytse Feart is in elk geval toegankelijk voor kleine sloepen. De Lytse Feart is voorlopig niet toegankelijk voor pramen. De verschillende haakse bochten in het trace bieden voor pramen weinig manoeuvreerruimte. Bovendien zijn er in het trace twee betonnen bruggen die heel smal zijn. Een praam die onder de brug doorvaart, heeft slechts een paar centimeter aan beide zijden over. Met de Stichting Praamvaren is contact gelegd. Er wordt onderzocht of er een oplossing is. Bestuurlijk is er draagvlak voor het op termijn geschikt maken van de route voor boten uit DM klasse. De financien voor een route op DM-klasse zijn nu niet toereikend. 2.3. De huidige hoogte en breedte bruggen en duikers handhaven is een financieel haalbare optie. De huidige breedte van de vaarweg en bruggen/duikers voldoet voor kleine sloepjes en roeibootjes. De zes bruggen en duikers hoeven niet breder gemaakt te worden. Op deze manier zijn veel kosten te besparen. 2.4. De zwaaikom afstemmen op DM-klasse is een toekomstbestendige oplossing. Het uitgestrekte perceel Op 'e Terp 7 grenst aan de Lytse Feart. Aan de oostkant van dit perceel is de zwaaikom gesitueerd met afmetingen volgens bijgevoegd ontwerp. In de zwaaikom komen aanlegvoorzieningen, die qua afmetingen en materialen voldoen aan de eisen van De Marrekrite. In de toekomst kunnen er mogelijk nog voorzieningen komen als elektriciteit, water, elektrische oplaadpunt en vuilwaterinnamepunt en eventueel sanitaire voorzieningen. Voor de afmetingen en de positie van de zwaaikom/damwand: zie kaart met voorlopig ontwerp. De zwaaikom is toekomstbestendig i.v.m. plannen op termijn voor DM-klasse. Qua lengte en dikte is de damwand berekend op een toekomstige DM-klasse. Ook de afmetingen van de zwaaikom zijn afgestemd op toekomstig gebruik. 2. Kanttekeningen: De Ruimtelijke procedure voor het realiseren van de zwaaikom moet nog gevoerd worden. Verder zijn er nog vergunningen nodig van provincie en Wetterskip Fryslan. Er is een risico dat de benodigde vergunningen niet worden afgegeven. Dit risico lijkt een aanvaardbaar risico. Belangrijke subsidievoorwaarde is dat het project uitgevoerd moet zijn in 2014. Volgens de huidige planning kan voldaan worden aan die voorwaarde. 3. Financiele toelichting: Kosten Baggeren en verwante werkzaamheden €86.600 Realiseren zwaaikom,bijbehorende aanlegvoorziening en voetpad €88.000

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 43