2. DE D E CENTRAL IS ATI ES In dit hoofdstuk volgt een schets van de inhoud en omvang van de decentralisaties. 2.1. Achtergrond Door de voorgenomen decentralisatie van een aantal AWBZ taken, de Jeugdzorg en de invoering van de Participatiewet krijgen de gemeenten een aanzienlijke uitbreiding van taken en worden zij verantwoor- delijk voor de daarbij behorende budgetten. In de decentralisaties zijn bovendien kortingen geraamd. Op dit moment wordt geschat dat, over de drie decentralisaties, ca. 30 op het budget wordt gekort ten opzichte van de huidige uitgaven. De gemeen ten staan daarom voor een forse uitdaging. De gedachte achter deze decentralisaties is dat gemeenten de steun aan inwoners die dat nodig hebben beter en goedkoper kunnen realiseren, omdat ze veel dichter bij de gemeenschap staan. Daarbij past de overtuiging dat het belangrijk is om de decentralisaties op gemeentelijk niveau in sa- menhang en zonder schotten tussen de budgetten aan te pakken. De redenen daarvoor zijn dat: Het regelmatig om meervoudige problematiek in/bij dezelfde gezinnen/individuen gaat Het om dezelfde verandering en omslag gaat in de uitvoering, gericht op het benutten van de eigen kracht van bewoners en op preventie Een integrale aanpak van de problematiek (samenhang) de beste kansen biedt voor effectieve en ef- ficiente oplossingen 2.2 De AWBZ taak Begeleiding Door overheveling van een aantal taken uit de AWBZ naar de Wmo krijgen de gemeenten nieuwe taken en doelgroepen. Het gaat hierbij om de extramurale begeleiding die uit de AWBZ gaat inclusief het vervoer dat hieraan is verbonden. Qua doelgroepen gaat het om inwoners met een verstandelijke beperking, een psychische-, psychiatrische- of psychogeriatrische aandoening en/of een lichamelijke beperking. Bij lichamelijke beperkingen moet gedacht worden aan zintuiglijke beperkingen (doof slechthorend, blind/slechtziend of allebei), beperkingen voortkomend uit niet aangeboren hersenletsel, chronische ziektes, meestal met een progressief verloop enz. Kortom de groep inwoners waar het hier om gaat is zeer gevarieerd. In dit segment is sprake van een grote hoeveelheid aanbieders die soms ta- melijk specialistisch van aard zijn en soms ook erg op zichzelf werken. Onderstaand overzicht geeft een beeld van huidige aantallen en kosten. 2.3 Transitie van de Jeugdzorg De Jeugdzorg behoort nu tot de verantwoordelijkheid van verschillende partijen zoals de provincie, gemeenten en de zorgverzekeraar (AWBZ). Met de transitie worden gemeenten verantwoordelijk voor het gehele palet aan Jeugdzorgtaken. Die taken zijn nu verschillend gefinancierd. In de nieuwe situatie Gemeente Inwonersaantal Aantal unieke clienten Kosten .Franekeradeel 20.375 1.011 9.895.728,00 Harlingen 15.665 744 6.572.028,00 Het Bildt 10.880 418 3.604.541,00 Leeuwarderadeel 10.360 464 4.324.460,00 Menameradiel 13.545 548 5.677.434,00 Terschelling 4.395 79 738.999,00 Vlieland 1.150 14 66.029,00 Totaal 76.370 3.278 30.879.219,002 2 Dit bedrag is nog inclusief de Persoonlijke Verzorging. Omdat staatsecretaris van Rijn op 6 november 2013 heeft besloten dat bij de zorgverze- keraars onder te brengen moet het aangegeven bedrag met ca. 16.000.000,00 worden verminderd. Hierdoor veranderd ook het aantal unieke clienten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 75