2. DE D E CENTRAL IS ATI ES
In dit hoofdstuk volgt een schets van de inhoud en omvang van de decentralisaties.
2.1. Achtergrond
Door de voorgenomen decentralisatie van een aantal AWBZ taken, de Jeugdzorg en de invoering van de
Participatiewet krijgen de gemeenten een aanzienlijke uitbreiding van taken en worden zij verantwoor-
delijk voor de daarbij behorende budgetten.
In de decentralisaties zijn bovendien kortingen geraamd. Op dit moment wordt geschat dat, over de drie
decentralisaties, ca. 30 op het budget wordt gekort ten opzichte van de huidige uitgaven. De gemeen
ten staan daarom voor een forse uitdaging.
De gedachte achter deze decentralisaties is dat gemeenten de steun aan inwoners die dat nodig hebben
beter en goedkoper kunnen realiseren, omdat ze veel dichter bij de gemeenschap staan.
Daarbij past de overtuiging dat het belangrijk is om de decentralisaties op gemeentelijk niveau in sa-
menhang en zonder schotten tussen de budgetten aan te pakken. De redenen daarvoor zijn dat:
Het regelmatig om meervoudige problematiek in/bij dezelfde gezinnen/individuen gaat
Het om dezelfde verandering en omslag gaat in de uitvoering, gericht op het benutten van de eigen
kracht van bewoners en op preventie
Een integrale aanpak van de problematiek (samenhang) de beste kansen biedt voor effectieve en ef-
ficiente oplossingen
2.2 De AWBZ taak Begeleiding
Door overheveling van een aantal taken uit de AWBZ naar de Wmo krijgen de gemeenten nieuwe
taken en doelgroepen. Het gaat hierbij om de extramurale begeleiding die uit de AWBZ gaat inclusief
het vervoer dat hieraan is verbonden. Qua doelgroepen gaat het om inwoners met een verstandelijke
beperking, een psychische-, psychiatrische- of psychogeriatrische aandoening en/of een lichamelijke
beperking. Bij lichamelijke beperkingen moet gedacht worden aan zintuiglijke beperkingen (doof
slechthorend, blind/slechtziend of allebei), beperkingen voortkomend uit niet aangeboren hersenletsel,
chronische ziektes, meestal met een progressief verloop enz. Kortom de groep inwoners waar het hier
om gaat is zeer gevarieerd. In dit segment is sprake van een grote hoeveelheid aanbieders die soms ta-
melijk specialistisch van aard zijn en soms ook erg op zichzelf werken. Onderstaand overzicht geeft een
beeld van huidige aantallen en kosten.
2.3 Transitie van de Jeugdzorg
De Jeugdzorg behoort nu tot de verantwoordelijkheid van verschillende partijen zoals de provincie,
gemeenten en de zorgverzekeraar (AWBZ). Met de transitie worden gemeenten verantwoordelijk voor
het gehele palet aan Jeugdzorgtaken. Die taken zijn nu verschillend gefinancierd. In de nieuwe situatie
Gemeente
Inwonersaantal
Aantal unieke clienten
Kosten
.Franekeradeel
20.375
1.011
9.895.728,00
Harlingen
15.665
744
6.572.028,00
Het Bildt
10.880
418
3.604.541,00
Leeuwarderadeel
10.360
464
4.324.460,00
Menameradiel
13.545
548
5.677.434,00
Terschelling
4.395
79
738.999,00
Vlieland
1.150
14
66.029,00
Totaal
76.370
3.278
30.879.219,002
2 Dit bedrag is nog inclusief de Persoonlijke Verzorging. Omdat staatsecretaris van Rijn op 6 november 2013 heeft besloten dat bij de zorgverze-
keraars onder te brengen moet het aangegeven bedrag met ca. 16.000.000,00 worden verminderd. Hierdoor veranderd ook het aantal unieke
clienten.