In onderstaande tabel is een beeld gegeven van de budgetten die bij de Participatiewet horen. Daarin
zijn ook de budgetten, die nu al gemeentelijk worden ingezet (WWB en SW) opgenomen. De globale
schatting is dat het totale budget 49 miljoen euro omvat.
Voor de invoering van de Participatiewet loopt inmiddels sinds begin 2013 de pilot 'Pastiel', waarin o.a.
de Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid Noardwest Fryslan (de Dienst) samenwerkt met Empatec.
Voor de aanpak van deze pilot heeft de raad van iedere gemeente in het werkgebied van de Dienst reeds
de kaders gesteld. Voor de Participatiewet als geheel volgt in een later stadium de kaderstelling.
2.5 Passend Onderwijs
Met de invoering van het Passend Onderwijs komt er een nieuw stelsel dat scholen verplicht een pas-
sende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, omdat ze bijvoor-
beeld een handicap hebben en/of gedragsproblemen. Voor dit onderdeel ligt de eerste verantwoordelijk-
heid bij het onderwijs. Daarom valt het buiten het bestek van deze kademota. Wei is duidelijk dat het
ook op dit terrein van groot belang wordt om samen te werken, bijvoorbeeld vanuit het perspectief van
zorg voor jeugd en de doorontwikkeling van het Centrum voor jeugd en gezin (CJG). In de praktijk krij-
gen gemeenten er in de toekomst veel mee te maken.
2.6 Actualiteit landelijke besluitvorming 3D's
De wetgeving voor de 3D's en de daarmee verbonden en over te hevelen budgetten zijn op dit moment
nog niet rond. Er is nog op veel onderdelen onduidelijkheid. De Jeugdwet 2015 is er in concept en wordt
medio oktober behandeld. De Participatiewet is momenteel onderwerp van heroverweging door het
sociaal akkoord. Bij de decentralisatie van de AWBZ staat ter discussie of de persoonlijke verzorging
als taak ook werkelijk overgaat naar gemeenten. De fmanciele informatie is nog niet beschikbaar. Het
Rijk heeft toegezegd om zo spoedig mogelijk inzicht te geven in de budgetten die aan de nieuwe taken
zijn gekoppeld. Op basis van wat nu bekend is, wordt een korting verwacht van gemiddeld 30% op alle
decentralisaties samen.
Er is dus enerzijds veel onduidelijkheid. Tegelijkertijd is wel duidelijk dat er brede bestuurlijke steun
bestaat voor de decentralisaties. Het is niet de verwachting dat daar nog een andere koers wordt geko-
zen. Het is noodzakelijk om snel te beginnen met de voorbereidingen van de decentralisaties, omdat
daarvoor veel werk moet worden verzet.
Bezuinigingen op de huidige voorzieningen zijn onvermijdelijk. Daarom zijn scherpe keuzen in de aan
pak van nieuwe en bestaande taken noodzakelijk. Er moet een aanpak komen waarbij nieuwe taken en
bestaande taken worden gei'ntegreerd. Het is daarom belangrijk de 3D's in de grootst mogelijke samen-
hang aan te pakken waarbij wordt gestreefd naar een optimale verhouding tussen de inzet van eigen
kracht en zelfredzaamheid en terugdringing van de inzet van duurdere 2e lijns voorzieningen. Dit vraagt
om een aanpak die dichtbij inwoners staat en die voorziet in de versterking van de zelfredzaamheid en
de eigen kracht/zelf-oplossend vermogen, daarbij uitgaande van een integrale vraagbeoordeling (het
'keukentafelgesprek')
Financien NWF gemoeid met onderdelen Participatiewet 2015
Inkomensdeel WWB 2014
26.000.000
Werkdeel WWB 2014
3.200.000
SW NWF 2013
13.500.000
Wajong
6.300.000
Totaal
49.000.000