In onderstaande tabel is een beeld gegeven van de budgetten die bij de Participatiewet horen. Daarin zijn ook de budgetten, die nu al gemeentelijk worden ingezet (WWB en SW) opgenomen. De globale schatting is dat het totale budget 49 miljoen euro omvat. Voor de invoering van de Participatiewet loopt inmiddels sinds begin 2013 de pilot 'Pastiel', waarin o.a. de Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid Noardwest Fryslan (de Dienst) samenwerkt met Empatec. Voor de aanpak van deze pilot heeft de raad van iedere gemeente in het werkgebied van de Dienst reeds de kaders gesteld. Voor de Participatiewet als geheel volgt in een later stadium de kaderstelling. 2.5 Passend Onderwijs Met de invoering van het Passend Onderwijs komt er een nieuw stelsel dat scholen verplicht een pas- sende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, omdat ze bijvoor- beeld een handicap hebben en/of gedragsproblemen. Voor dit onderdeel ligt de eerste verantwoordelijk- heid bij het onderwijs. Daarom valt het buiten het bestek van deze kademota. Wei is duidelijk dat het ook op dit terrein van groot belang wordt om samen te werken, bijvoorbeeld vanuit het perspectief van zorg voor jeugd en de doorontwikkeling van het Centrum voor jeugd en gezin (CJG). In de praktijk krij- gen gemeenten er in de toekomst veel mee te maken. 2.6 Actualiteit landelijke besluitvorming 3D's De wetgeving voor de 3D's en de daarmee verbonden en over te hevelen budgetten zijn op dit moment nog niet rond. Er is nog op veel onderdelen onduidelijkheid. De Jeugdwet 2015 is er in concept en wordt medio oktober behandeld. De Participatiewet is momenteel onderwerp van heroverweging door het sociaal akkoord. Bij de decentralisatie van de AWBZ staat ter discussie of de persoonlijke verzorging als taak ook werkelijk overgaat naar gemeenten. De fmanciele informatie is nog niet beschikbaar. Het Rijk heeft toegezegd om zo spoedig mogelijk inzicht te geven in de budgetten die aan de nieuwe taken zijn gekoppeld. Op basis van wat nu bekend is, wordt een korting verwacht van gemiddeld 30% op alle decentralisaties samen. Er is dus enerzijds veel onduidelijkheid. Tegelijkertijd is wel duidelijk dat er brede bestuurlijke steun bestaat voor de decentralisaties. Het is niet de verwachting dat daar nog een andere koers wordt geko- zen. Het is noodzakelijk om snel te beginnen met de voorbereidingen van de decentralisaties, omdat daarvoor veel werk moet worden verzet. Bezuinigingen op de huidige voorzieningen zijn onvermijdelijk. Daarom zijn scherpe keuzen in de aan pak van nieuwe en bestaande taken noodzakelijk. Er moet een aanpak komen waarbij nieuwe taken en bestaande taken worden gei'ntegreerd. Het is daarom belangrijk de 3D's in de grootst mogelijke samen- hang aan te pakken waarbij wordt gestreefd naar een optimale verhouding tussen de inzet van eigen kracht en zelfredzaamheid en terugdringing van de inzet van duurdere 2e lijns voorzieningen. Dit vraagt om een aanpak die dichtbij inwoners staat en die voorziet in de versterking van de zelfredzaamheid en de eigen kracht/zelf-oplossend vermogen, daarbij uitgaande van een integrale vraagbeoordeling (het 'keukentafelgesprek') Financien NWF gemoeid met onderdelen Participatiewet 2015 Inkomensdeel WWB 2014 26.000.000 Werkdeel WWB 2014 3.200.000 SW NWF 2013 13.500.000 Wajong 6.300.000 Totaal 49.000.000

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 77