Kader 4: Financien. Noardwest Fryslan ontwikkelt een aanpak op basis van het budget dat het rijk beschikbaar stelt en zet de budgetten ontschot in. Naar verwachting zullen de gemeenten de taken die uit de 3 D's voortkomen met ca. 30% minder budget moeten invullen. Dat is niet realiseerbaar met alleen kleine aanpassingen, maar kan alleen als er een echt vernieuwende aanpak komt, die toe kan met veel minder geld. Dat is alleen haalbaar als er lokaal maatwerk wordt gerealiseerd waarin de eigen kracht van de burger maximaal wordt ingezet. Er worden ook nu gemeentelijke middelen ingezet in het sociaal domein. Samen met de middelen die in het kader van de 3 D's naar de gemeente toekomen vormen die het totale, maximaal beschikbare budget voor de nieuwe inrichting en organisatie van het sociaal domein. Omdat de uitvoering van de Participatiewet en de Jeugdwet gebaseerd zijn op eigen wetgeving en op onderdelen een open-eind karakter hebben, is het budget in deze twee wetten daarom mogelijk minder beheersbaar. Voor die regelingen worden nog kaders ontwikkeld. Gemeenten zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor de budgetten die in het kader van de decentrali- satie worden overgedragen. Daarmee ontwikkelen de gemeenten een nieuwe praktijk, waarbij de inwo- ners en gebieden centraal staan. In die nieuwe aanpak past het niet meer om budgetten verkokerd in te zetten. De gemeenten kiezen voor ontschotting van financiele stromen binnen het eigen gemeentelijk sociaal domein, omdat alleen dan de beoogde maximale synergie kan worden bereikt. Zonder ontschot ting van de budgetten is dat niet mogelijk. Kader 5. Uitvoering. Noardwest Fryslan ontwikkelt een nieuwe sociale infrastructuur, die is gebaseerd op een toegangsmethodiek voor alle inwoners. Voor de organisatie van een vernieuwde aanpak is het noodzakelijk dat de eigen kracht en sociale omgeving van de hulpvrager goed in beeld zijn. Daarvoor is een organisatievorm nodig waarin de problematiek integraal in beeld wordt gebracht, die dichtbij de hulpvrager staat, die laagdrempelig toegankelijk is, die een generieke deskundigheid heeft en die het principe een gezin, een plan, een aanspreekpunt en een budget hanteert. We noemen dit gebiedsteams. Zo'n team is nauw verbonden aan de informele circuits en kan snel en zonder indicatie eenvoudige zorg toekennen. Daarnaast is er een regionaal interventieteam dat wordt ingezet bij complexere problematiek. Het bestaande Sociaal Team wordt daarin opgenomen. Interventieteam Een interventieteam met kennis en ervaring in de aanpak van meervoudige, complexere problematiek is in de nieuwe aanpak essentieel. Het bestaat uit de functies die nu in het Sociaal Team zijn onderge- bracht, aangevuld met op afroep beschikbare, specialistische professionals. Het interventieteam wordt regionaal georganiseerd waarbij de opdracht is om de zorg, aansluitend bij de lokale situatie in te vullen. Er wordt nagegaan op welke wijze meervoudige en specialistische ondersteuning meer integraal en daardoor effectiever en efficienter in Noardwest Fryslan en in de provincie kan worden georganiseerd. Dit betreft onder andere specialistische voorzieningen op het vlak van de Zorg voor Jeugd. De gemeente Leeuwarden heeft inmiddels de nodige ervaringen met de aanpak volgens deze structuur. De in 2014 uit te voeren pilots zullen ons ook ervaringen opleveren die mede de basis zullen vormen voor de nadere invulling. Die ervaringen worden betrokken bij de voor Noardwest Fryslan beoogde aanpak. o CD TJ

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 88