6. PERSPECTIEF UITVOERING In dit hoofdstuk vatten we de contouren van de nieuwe aanpak in het sociaal domein. Die krijgt gestalte in de onderdelen toegang, sociale arrangementen en het vangnet. Voor de ontwikkeling van de backof- ficetaken wordt een beroep wordt gedaan op de Dienst. In dit hoofdstuk wordt dat toegelicht. Tenslotte wordt voorgesteld om in 2014 een aantal pilots te ontwikkelen. 6.1 Toegang. De toegang bestaat uit een aantal functies, waaronder vraagverheldering, informatie en advies. Voor de nieuwe aanpak zijn een aantal lijnen in beeld: Het principe in de nieuwe aanpak is dat direct wordt aangesloten bij vraagpatronen van de inwoners. Er wordt in ieder geval een centraal informatie- en adviespunt ingericht. Voor de organisatie van een vernieuwende aanpak is het noodzakelijk dat de eigen kracht en sociale omgeving van de hulpvrager maximaal worden benut. We doen dat in gebiedsteams. Als ondersteuning wordt een regionaal interventieteam georganiseerd, dat wordt ingezet bij complexere problematiek. 6.2 Sociale arrangementen. Op basis van vragen wordt een integraal plan gemaakt: het sociale arrangement. Dat plan wordt in beginsel samen met de hulpvrager 'aan de keukentafel' opgesteld. Werkende weg zal de praktijk in de komende jaren nieuwe arrangementen opleveren. In 2014 worden per gebied pilots opgezet. Die leveren ervaringen op voor de verdere vormgeving van de sociale arrangementen. 6.3. Vangnet. In de nieuwe aanpak organiseren de gemeenten een vangnet voor bewoners die niet zelfstandig in hun basis kunnen voorzien. Het vangnet wordt ontwikkeld met de inzet van een aantal regelingen en voor- zieningen. Het betreft: Inkomen en armoede; WWB en minimabeleid. Onderdak; Maatschappelijke opvang c.a Gezondheid en zorg; nieuwe kern-AWBZ. Bescherming en veiligheid; jeugdbescherming en aanpak huiselijk geweld. In de bijlage worden deze onderdelen kort beschreven. 6.4. BackOffice. De Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid Noardwest Fryslan zal de backoffice organiseren. Dit is in lijn met de besluitvorming over de toekomst van de Dienst. Het betreft hier de functies inkoop, ICT, (fi- nanciele) administratie en planning en control en gaat om een nieuwe opgave. Aan de ontwikkeling van deze taak zijn kosten verbonden. Daarover wordt een voorstel voorbereid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 90