TOELICHTING op het voorstel
Op 24 december 2012 is de gemeenschappelijke regeling FUMO in werking getreden. In de maanden
daaraan voorafgaande hebben de deelnemende colleges en het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslan
de regeling vastgesteld en voor toestemming voorgelegd provinciale staten onderscheidenlijk de
gemeenteraden onderscheidenlijk het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslan.
Ingevolge artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling kunnen het algemeen bestuur en de deelnemers
voorstellen doen tot wijziging van de regeling. De regeling kan worden gewijzigd bij gelijkluidend besluit
van ten minste tweederde van de deelnemers, na verkregen toestemming van provinciale staten, de
raden en het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslan. De artikelen 3, 4, 5, 6,12,13, 15, 16, 29 en 33 tot
en met 36 van deze regeling kunnen alleen worden gewijzigd indien alle deelnemers daarmee
instemmen.
In het proces van besluitvorming is vanuit de deelnemers, respectievelijk de algemene besturen van de
deelnemers1, al dan niet in de vorm van een motie, de wens uitgesproken om de regeling op onderdelen
aan te passen, met name waar het betreft de samenstelling van het algemeen en dagelijks bestuur en het
toepassen van het indexpercentage op de begroting. Ook van de (nog) niet-deelnemende colleges van de
gemeente Sudwest-Fryslan en de zgn. OWO gemeenten zijn enkele voorstellen tot wijziging ontvangen.
Daarnaast is gekeken, conform hetgeen is besproken in de vergadering van het algemeen bestuur van 17
juni 2012, of uit de Juridische stresstest Regionale Uitvoeringsdiensten (d.d. 30 januari 2013)
verbeterpunten voortvloeien. Fliertoe blijkt vooralsnog geen aanleiding te zijn. Daarnaast is het zo dat voor
een gedegen beoordeling van de juridische structuur van de FUMO het wenselijk is dat verschillende
documenten (de gemeenschappelijke regeling, het delegatiebesluit, de mandaatbesluiten, het
Directiestatuut, dienstverleningsovereenkomsten, en dergelijk) in onderlinge samenhang worden
beoordeeld.. Dat is op dit moment nog niet mogelijk, omdat een aantal van deze instrumenten nog niet is
vastgesteld.
Ook binnen het algemeen bestuur is de wens geuit om de regeling aan te passen, met name waar het
betreft de getalsmatige vertegenwoordiging van de provincie in het algemeen en dagelijks bestuur. Een
en ander heeft geresulteerd in het voorstel dat nu voorligt. in het voorstel worden eerst de wijzigingen
besproken. Aan het slot van het voorstel is de (nieuwe) geconsolideerde tekst opgenomen.
1 Gemeenten Heerenveen, Ameland, Boarnsterhim, Kollumerland c.a., Lemsterland, Skarsterlan en Gaasterlan-Sleat.
2