15. It opheffen fan 'e Mienskiplike Regeling Branwacht Noardwest-Fryslan mei yngong fan 1 jannewaris 2014 De hear L. Tilma (CDA): De reserves binne goed ferantwurde. Der wurdt in 'brandweercollege', een 'college' en een 'districtscollege' yn it stik neamd. Graach in taljochting derop. It moat net wer safolle jild mear kostje as foarich jier. Fierder kin it CDA akkoart gean. De hear Van Diggelen (WD): In de memo leest hij 'Uiteraard zullen wij (het college) ervoor waken dat wij deze reservering twee keer moeten betalen'. Moet daar niet 'niet' tussen gezet worden? De hear Ekas (GBL): De regeling houdt op te bestaan omdat het naar de veiligheidsregio gaat. Het is financieel goed verantwoord. GBL gaat ermee akkoord. De foarsitter: Volgens hem heeft de heer Van Diggelen gelijk. Men zal er als college alert op blijven. Ook in de andere gemeenten worden zorgen over de financiele lasten van schaalvergrotende regelingen uitgesproken. Hij heeft ook gewezen op rol van de vrijwilligers. Hij verdrinkt ook wel eens in alle benamingen zoals die over de colleges. Bij zijn weten zit hij niet in een van die afvaardigingen. De hear L. Tilma (CDA): It soe foar it CDA net unaardich om ris in kear wat foarljochting te krijen hoe't it no krekt yninoar stekt. De foarsitter: Die suggestie wil hij overnemen. Er wordt unaniem conform het voorstel besloten. 16. Kadernota 'Aanpak nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning as startpunt foar de trije desintralisaasjes yn Noardwest-Fryslan Mefrou Bijsterbosch (PvdA): De PvdA draagt twee zaken aan. Waar is het advies van de eigen WMO- adviesraad? De keuze voor het onderbrengen van de taken met ingang van 2015 is onvoldoende onderbouwd. Zullen nog meer inwoners zich tot 2018 tot Franeker moeten wenden? De hear Keuning (CDA): Men soe op himsels graach hawwe wolle dat nij belied mei Ljouwert oppakt wurdt. Dat soe lykwols ek betsjutte kinne dat soks behoarlik mear kosten mei him meibringt. It CDA is bliid dat yn Noardwest deselde metodyk folge wurdt as yn Ljouwert. Wethalder De Haan: De vorige keer is duidelijk de problematiek van al of niet uittreden besproken. Uittreding is ingewikkeld en kan duur uitvallen. Het jaar 2015 is bedoeld voor het uitvoeren van experimenten. De systematiek (amaryllis-model) is gelukkig gelijk aan die van Leeuwarden. Het plan van aanpak is alleen maar een kader. Als het concept uitgewerkt is dan komt het naar de raad en de WMO-adviesraad. Men moet via de pilot ontdekken wat de mogelijkheden van bezuinigingen zijn. Twadde termvn De hear Dijkstra (FNP): Hy wiist der nochris mei in foarbyld op dat it opbrekken fan in ferban in protte kosten mei him meibringe kin. Mefrou Bijsterbosch (PvdA): Het is helemaal niet onderzocht. Er wordt in het voorstel maar een enkele zin aan de onderbouwing gewijd. Wethalder De Haan: De kosten bij uittreding kunnen erg hoog zijn. En de ontvangende partij moet je ook willen opnemen. Men moet er voor de inwoners wel mee aan de slag, omdat men anders de bezuinigingsslag mist. In het visiedocument van Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslan staat dat Leeuwarderadeel voor 1 januari 2018 zal uittreden. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 10