boottoeristen. Het doel van het project Stienzer Feart is om Stiens bereikbaar te maken, wat
extra vaarmogelijkheden biedt, waar boodschappen kunnen worden gedaan, waar terrasjes en
horeca kan worden aangedaan en waar nieuwe recreatiemogelijkheden zijn voor de
boottoerist. De toerist wordt de mogelijkheid geboden om langer in deze regio te blijven. Dit
geeft de regio kansen door een grotere bedrijvigheid en een levendiger dorpscentrum.
2.1 Overdragen beheer naar provincie Fryslan.
De raad heeft besloten om het deel van de Stienzer Feart van de Dokkumer Ee tot aan de
Kletsefeart over te dragen in beheer aan provincie Fryslan op Dm klasse. Het deel vanaf de
Kletsefeart tot in Stiens kon nog niet worden overgedragen naar de provincie om een tweetal
redenen:
Er is geen aanlegvoorziening;
Er is sprake van achterstallig onderhoud (baggerspecie).
Door dit deel te baggeren op 1.50 meter baggerdiepte, een aanlegvoorziening te realiseren en
het verbreden van de Stienzer Feart bij de aanlegvoorziening tot 14 a 15 meter geeft de
mogelijkheid om alsnog dit deel in beheer over te dragen naar de provincie. In de toekomst
heeft de gemeente dan geen beheerkosten meer aan de Stienzer Feart.
2.2 Kwalificatie baggerspecie.
Uit het verkennend bodemonderzoek van Oranjewoud is gebieken dat de baggerspecie is
gekwalificeerd als verspreidbaar, maar niet vrij toepasbaar.
In het rapport van Oranjewoud is omschreven dat er 2 puntbronnen (riooloverstorten) aanwezig
zijn. I.v.m. eventuele bacterien, (plant)ziektekiemen wordt in het rapport aangegeven dat deze
baggerspecie gestort moet worden. Dit betreft 535 m3. De extra kosten voor het storten bij het
provinciaal depot zijn €11.000,-.
Het kan zijn dat de gemeente als bevoegd gezag mag bepalen dat deze baggerspecie we! als
verspreidbaar gekwalificeerd kan worden volgens de aannemer. Dit wordt overlegt met het
bodemonderzoeksbureau. Het college wordt als er niet hoeft te worden gestort dan nader
gei'nformeerd.
3.1 Aanlegvoorziening van een zwart betonnen damwand.
De aanlegvoorziening uitvoeren in een zwart betonnen damwand geeft voordelen in onderhoud
van de steiger. Dat onderhoud blijft bij de gemeente. De levensduur van zo'n voorziening is 75
jaar en is hiermee een toekomstbestendige oplossing. Een damwand van FSC hout heeft een
levensduur van maximaal 30 jaar. De gemeentelijke bijdrage bij een damwand van FSC hout is
wel lager, namelijk 30.850,-.
Kanttekeningen:
De ruimtelijke procedure voor het realiseren van de aanlegvoorziening moet nog gevoerd worden.
Hiervoor is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen in het bestemmingsplan. Het college van B&W
kan deze procedure opstarten. Verder zijn er nog vergunningen nodig van provincie en Wetterskip
Fryslan. Er is een risico dat de benodigde vergunningen niet worden afgegeven. Dit lijkt een
aanvaardbaar risico, omdat wij geen redenen weten waarom deze vergunningen niet zouden worden
afgegeven.
Voorbij de haven van Britsum en het centrum van Stiens liggen vier vaste bruggen, waarvan twee op
2.60 meter, een op 2.30 meter en een op 2.20 meter. Op termijn moeten deze bruggen (bij
vervanging) op 2.50 meter doorvaarthoogte gebracht moeten worden overeenkomstig de Dm-
classificatie. Nieuwe bruggen moeten voldoen aan 2.50 meter doorvaarthoogte.
Het project moet uitgevoerd worden in 2014 - 2015. Volgens de huidige planning kan voldaan
worden aan die voorwaarde.