boottoeristen. Het doel van het project Stienzer Feart is om Stiens bereikbaar te maken, wat extra vaarmogelijkheden biedt, waar boodschappen kunnen worden gedaan, waar terrasjes en horeca kan worden aangedaan en waar nieuwe recreatiemogelijkheden zijn voor de boottoerist. De toerist wordt de mogelijkheid geboden om langer in deze regio te blijven. Dit geeft de regio kansen door een grotere bedrijvigheid en een levendiger dorpscentrum. 2.1 Overdragen beheer naar provincie Fryslan. De raad heeft besloten om het deel van de Stienzer Feart van de Dokkumer Ee tot aan de Kletsefeart over te dragen in beheer aan provincie Fryslan op Dm klasse. Het deel vanaf de Kletsefeart tot in Stiens kon nog niet worden overgedragen naar de provincie om een tweetal redenen: Er is geen aanlegvoorziening; Er is sprake van achterstallig onderhoud (baggerspecie). Door dit deel te baggeren op 1.50 meter baggerdiepte, een aanlegvoorziening te realiseren en het verbreden van de Stienzer Feart bij de aanlegvoorziening tot 14 a 15 meter geeft de mogelijkheid om alsnog dit deel in beheer over te dragen naar de provincie. In de toekomst heeft de gemeente dan geen beheerkosten meer aan de Stienzer Feart. 2.2 Kwalificatie baggerspecie. Uit het verkennend bodemonderzoek van Oranjewoud is gebieken dat de baggerspecie is gekwalificeerd als verspreidbaar, maar niet vrij toepasbaar. In het rapport van Oranjewoud is omschreven dat er 2 puntbronnen (riooloverstorten) aanwezig zijn. I.v.m. eventuele bacterien, (plant)ziektekiemen wordt in het rapport aangegeven dat deze baggerspecie gestort moet worden. Dit betreft 535 m3. De extra kosten voor het storten bij het provinciaal depot zijn €11.000,-. Het kan zijn dat de gemeente als bevoegd gezag mag bepalen dat deze baggerspecie we! als verspreidbaar gekwalificeerd kan worden volgens de aannemer. Dit wordt overlegt met het bodemonderzoeksbureau. Het college wordt als er niet hoeft te worden gestort dan nader gei'nformeerd. 3.1 Aanlegvoorziening van een zwart betonnen damwand. De aanlegvoorziening uitvoeren in een zwart betonnen damwand geeft voordelen in onderhoud van de steiger. Dat onderhoud blijft bij de gemeente. De levensduur van zo'n voorziening is 75 jaar en is hiermee een toekomstbestendige oplossing. Een damwand van FSC hout heeft een levensduur van maximaal 30 jaar. De gemeentelijke bijdrage bij een damwand van FSC hout is wel lager, namelijk 30.850,-. Kanttekeningen: De ruimtelijke procedure voor het realiseren van de aanlegvoorziening moet nog gevoerd worden. Hiervoor is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen in het bestemmingsplan. Het college van B&W kan deze procedure opstarten. Verder zijn er nog vergunningen nodig van provincie en Wetterskip Fryslan. Er is een risico dat de benodigde vergunningen niet worden afgegeven. Dit lijkt een aanvaardbaar risico, omdat wij geen redenen weten waarom deze vergunningen niet zouden worden afgegeven. Voorbij de haven van Britsum en het centrum van Stiens liggen vier vaste bruggen, waarvan twee op 2.60 meter, een op 2.30 meter en een op 2.20 meter. Op termijn moeten deze bruggen (bij vervanging) op 2.50 meter doorvaarthoogte gebracht moeten worden overeenkomstig de Dm- classificatie. Nieuwe bruggen moeten voldoen aan 2.50 meter doorvaarthoogte. Het project moet uitgevoerd worden in 2014 - 2015. Volgens de huidige planning kan voldaan worden aan die voorwaarde.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 118