cs adviseurs 3 Verkenning 3.1 Opzet vervolgonderzoek Met de gemeente en vervolgens de stakeholders zijn de mogelijkheden besproken en verkend ten aanzien van een nieuwe rol- en taakverdeling voor de Skalm, waarbij invulling wordt gegeven aan de 3 hoofdthema's die zijn aangereikt: 1privatisering van de Skalm. 2. inpassing van de bibliotheek. 3. invulling bezuinigingsopgave. Met de gemeente, bibliotheek en Stichting Welzijn Middelsee is besproken wat de mogelijkheden hieromtrent zijn, welke rol en taakverdeling ten aanzien van eigendom, beheer en exploitatie daarbij passend en haalbaar is en een eerste uitwerking in een (nieuwe) juridische structuur. In dit hoofdstuk worden per hoofdthema de bevindingen weergegeven. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de vertaling gemaakt naar de scenario's voor de Skalm. 3.2 Privatisering van de Skalm Privatisering houdt feitelijk in dat de gemeente op afstand komt te staan. Momenteel is de bemoeienis van de gemeente met betrekking tot de Skalm tweeledig: de gemeente is eigenaar van het pand en verhuurder, daarnaast is de gemeente subsidieverlener aan zowel de bibliotheek (beoogd huurder de Skalm) en Stichting Welzijn Middelsee (huurder en exploitant van de Skalm). Privatisering zou betekenen dat de gemeente het eigendom van de Skalm afstoot en in beginsel enkel via subsidieverlening op activiteiten bemoeienis heeft met bibliotheek en/of SWM. Ten aanzien van de haalbaarheid van privatisering is het volgende op te merken: o De afdelingen financien heeft aangegeven dat verkoop van het pand niet direct financieel voordeel oplevert voor de gemeente. De financiering van de Skalm is meegenomen in meerder lening van de gemeenten bij de Bank Nederlandse Gemeenten. De voorwaarden onder deze leningen staan een vroegtijdig aflossing niet toe. Vanwege deze lange financieringsverplichtingen is er geen direct financieel resultaat te boeken bij privatisering. Kortweg: er is geen vrijval bij verkoop. o Er is geen belangstelling of mogelijkheid bij bestaande stakeholders (bibliotheek en SWM) om het gebouw in eigendom te verwerven en zodanig tot privatisering te komen. o Belangstelling voor overdracht aan een nieuwe eigenaar (nieuwe entiteit) zal (zeker op korte termijn) niet haalbaar zijn gelet op de risico's verbonden aan eigendom, zoals financieringslasten, groot onderhoud, leegstandsrisico en exploitatie. Mede zolang er geen verdienmodel met een sluitende business case is. o Bij privatisering is het waarschijnlijk dat de gemeente borg moet staan, anders wordt er geen lening verstrekt of niet onder gunstigere voorwaarden dan nu het geval is. Dat betekent ook dat als het uiteindelijk niet goed gaat er alsnog een financieel beroep op de gemeente wordt gedaan. In het ergste geval valt het gebouw met schuld alsnog terug naar de gemeente. o Bij privatiseren betekent dat dat de gemeente afstand doet van grip: invloed en zeggenschap. Dit is een afwegingspunt mede in het licht van mogelijke herindeling per 2018. Een besluit tot het op afstand zetten van de Skalm kan bij het goed functioneren van de nieuwe opzet voor zover wenselijk later (voor 2018) alsnog geregeld worden. 3.3 Inpassing bibliotheek De gemeente heeft gevraagd te onderzoeken of de bibliotheek gehuisvest kan en wil worden in de Skalm. Ten aanzien van de inpassing van de bibliotheek in de Skalm is het volgende op te merken: o De bibliotheek is bereid zich te huisvesten in de Skalm. o De bibliotheek gaat bij inpassing in de Skalm uit van het Gronings model. 31 januari 2014 980085/20140131EO01 8/22

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 62