cs
adviseurs
3 Verkenning
3.1 Opzet vervolgonderzoek
Met de gemeente en vervolgens de stakeholders zijn de mogelijkheden besproken en verkend ten
aanzien van een nieuwe rol- en taakverdeling voor de Skalm, waarbij invulling wordt gegeven aan
de 3 hoofdthema's die zijn aangereikt:
1privatisering van de Skalm.
2. inpassing van de bibliotheek.
3. invulling bezuinigingsopgave.
Met de gemeente, bibliotheek en Stichting Welzijn Middelsee is besproken wat de mogelijkheden
hieromtrent zijn, welke rol en taakverdeling ten aanzien van eigendom, beheer en exploitatie
daarbij passend en haalbaar is en een eerste uitwerking in een (nieuwe) juridische structuur. In dit
hoofdstuk worden per hoofdthema de bevindingen weergegeven. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de
vertaling gemaakt naar de scenario's voor de Skalm.
3.2 Privatisering van de Skalm
Privatisering houdt feitelijk in dat de gemeente op afstand komt te staan. Momenteel is de
bemoeienis van de gemeente met betrekking tot de Skalm tweeledig: de gemeente is eigenaar van
het pand en verhuurder, daarnaast is de gemeente subsidieverlener aan zowel de bibliotheek
(beoogd huurder de Skalm) en Stichting Welzijn Middelsee (huurder en exploitant van de Skalm).
Privatisering zou betekenen dat de gemeente het eigendom van de Skalm afstoot en in beginsel
enkel via subsidieverlening op activiteiten bemoeienis heeft met bibliotheek en/of SWM.
Ten aanzien van de haalbaarheid van privatisering is het volgende op te merken:
o De afdelingen financien heeft aangegeven dat verkoop van het pand niet direct financieel
voordeel oplevert voor de gemeente. De financiering van de Skalm is meegenomen in
meerder lening van de gemeenten bij de Bank Nederlandse Gemeenten. De voorwaarden
onder deze leningen staan een vroegtijdig aflossing niet toe. Vanwege deze lange
financieringsverplichtingen is er geen direct financieel resultaat te boeken bij privatisering.
Kortweg: er is geen vrijval bij verkoop.
o Er is geen belangstelling of mogelijkheid bij bestaande stakeholders (bibliotheek en SWM)
om het gebouw in eigendom te verwerven en zodanig tot privatisering te komen.
o Belangstelling voor overdracht aan een nieuwe eigenaar (nieuwe entiteit) zal (zeker op
korte termijn) niet haalbaar zijn gelet op de risico's verbonden aan eigendom, zoals
financieringslasten, groot onderhoud, leegstandsrisico en exploitatie. Mede zolang er geen
verdienmodel met een sluitende business case is.
o Bij privatisering is het waarschijnlijk dat de gemeente borg moet staan, anders wordt er
geen lening verstrekt of niet onder gunstigere voorwaarden dan nu het geval is. Dat
betekent ook dat als het uiteindelijk niet goed gaat er alsnog een financieel beroep op de
gemeente wordt gedaan. In het ergste geval valt het gebouw met schuld alsnog terug naar
de gemeente.
o Bij privatiseren betekent dat dat de gemeente afstand doet van grip: invloed en
zeggenschap. Dit is een afwegingspunt mede in het licht van mogelijke herindeling per
2018. Een besluit tot het op afstand zetten van de Skalm kan bij het goed functioneren van
de nieuwe opzet voor zover wenselijk later (voor 2018) alsnog geregeld worden.
3.3 Inpassing bibliotheek
De gemeente heeft gevraagd te onderzoeken of de bibliotheek gehuisvest kan en wil worden in de
Skalm. Ten aanzien van de inpassing van de bibliotheek in de Skalm is het volgende op te merken:
o De bibliotheek is bereid zich te huisvesten in de Skalm.
o De bibliotheek gaat bij inpassing in de Skalm uit van het Gronings model.
31 januari 2014 980085/20140131EO01
8/22