ICS adviseurs De bibliotheek maakt gebruik van de bestaande indeling, waarbij circa 300 m2 bvo opnieuw wordt ingericht. De bibliotheek heeft afspraken binnen haar werkgebied gemaakt met de betrokken gemeenten. Hierin wordt naast de minimale instapvergoeding bij een fysieke bibliotheek ook gevraagd de huisvestingskosten te vergoeden. Inpassing van de bibliotheek is mogelijk op begane grond, bij de ingang aan de straatzijde. Dit biedt tevens kansen voor een hernieuwede profilering van de Skalm. Ook draagt de inpassing van de bibliotheek bij aan extra traffic in de Skalm. Financiele mogelijkheden inpassing: de bibliotheek is bereid haar eigen huisvesting 'om niet' (zonder vergoeding) over te dragen aan de gemeente. Hierbij is de tegenprestatie dat de bibliotheek voor 10 jaar wordt gehuisvest in de Skalm en dat de gemeente hiervoor de kosten draagt. Daarnaast levert de gemeente een financiele bijdrage aan het aanpassen van de beoogde ruimte in de Skalm voor de bibliotheekfunctie. De bibliotheek is bereid om zelf mee te investeren als zij meer dan 300 m2 bvo nodig heeft. De bibliotheek verwacht dat er een ruimtebehoefte zal zijn rond de 400-450 m2bvo. 3.4 Bezuinigingen Skalm De gemeente heeft een bezuinigingsdoelstelling geformuleerd voor de Skalm. Ten aanzien van deze bezuiniging is het volgende op te merken. o De gemeente kan de bezuiniging op de Skalm in theorie realiseren: (i) vanuit haar rol als eigenaar van de Skalm door verkoop of verhuur; (ii) vanuit haar subsidieverlening aan Welzijn Middelsee. o Een bezuiniging op de Skalm treft voornamelijk Welzijn Middelsee als exploitant van de Skalm. Welzijn Middelsee kan de bezuiniging opvangen door: (i) bezuinigen op het aantal activiteiten; (ii) snijden in personeel/overhead; (iii) sluiten de Skalm; (iv) genereren van meer inkomsten. o De meest eenvoudige wijze voor het opvangen van een bezuiniging is het snijden in activiteiten. Het snijden in het personeel kost eerst geld, voordat daadwerkelijk kosten worden bespaard (afvloeiingskosten). Hiermee wordt geen bezuiniging op korte termijn behaald. Het sluiten van de Skalm is wel een mogelijkheid, echter dit is niet een overweging die Stichting Welzijn Middelsee voorstaat. o Een bezuiniging op de Skalm kan worden gerealiseerd door o.a. de bezettingsgraad te verhogen, bijvoorbeeld door andere gebruikers, die bijvoorbeeld ook een subsidie ontvangen, te verwijzen voor huisvesting naar de Skalm. o Een belangrijk aspect dat bij de optimalisatie in acht moet worden genomen, zijn de toekomstige ontwikkelingen van Stichting Welzijn Middelsee, mede in het licht van de herindeling en/of decentralisaties in het sociale domein. o De betrokken stakeholders willen meewerken aan een optimalisatieslag voor de Skalm. Partijen zijn het met elkaar eens dat een gezonde voorzetting van de Skalm een nieuwe structuur en rol- en taakverdeling wenselijk is. 31 januari 2014 980085/20140131EO01 9/22

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 63