cs adviseurs o herschikking gebruikers; o heroverwegen horeca. Om een optimalisatie te kunnen bewerkstelligen is een ander aansturingsmodel noodzakelijk, bijvoorbeeld een beheersstichting. Concreet stellen wij een vernieuwde juridische structuur voor de Skalm voor, waarin in ieder geval de volgende zaken zijn geborgd: o heldere rol taakverdeling (professioneel bestuur op basis van competenties); o vastlegging afspraken in (huur)overeenkomsten; o zakelijke beheer/serviceovereenkomsten; o subsidiebeschikking gericht op activiteiten (prestatieafspraken); o kostprijs dekkende huurtarieven welke via een subsidie waar nodig worden gedekt. 4.5 Voorstei scenariokeuze en vervolg Aan de hand van de hiervoor geschetste drie scenario's is de conclusie dat de gewenste privatisering (scenario 1) op dit moment niet haalbaar is en niet het gewenste financiele resultaat behaald wat vooraf beoogd was. Het sluiten van de Skalm (scenario 2) is een mogelijkheid die te alien tijde openstaat en reeel in beeld komt als scenario 3 niet uitvoerbaar blijkt of op termijn niet het gewenste resultaat oplevert. Binnen de verkennende gesprekken en wensen vanuit stakeholders en gemeente ligt een verdere uitwerking van het optimaliseren van de Skalm, inclusief inpassing bibliotheek en invulling van een bezuinigingstaakstelling voor de hand. Daarnaast kan dit scenario rekenen op draagvlak van zowel Stichting Welzijn Middelsee als de bibliotheek. Wij adviseren u daarom ook te kiezen voor scenario 3 en daarmee voor: o optimalisatie van de Skalm, waarbij; o het eigendom van de Skalm bij de gemeente blijft; o een (van de gemeente) onafhankelijke stichting als huurder fungeert en verantwoordelijk is voor beheer en exploitatie; o inpassing van de bibliotheek in de Skalm onder de aangegeven kaders met een taakstellend budget van 375.000 (huur en herinrichting). Na besluitvorming door de raad kan een en ander uitgewerkt in de aangegeven richting. Een doorkijk in de uitwerking van dit scenario is ter informatie opgenomen in hoofdstuk 5. Op basis van een besluit aan de hand van het in dit rapport geschetste optimalisatie scenario kan de uitwerking verder ter hand worden genomen met de bibliotheek en Stichting Welzijn. 31 januari 2014 980085/20140131E001 11/22

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 65