ICS adviseurs bezetting van de Skalm door gesubsidieerde activiteiten die huisvesting behoeven te verwijzen naar de Skalm. Zij kan daarbij in de toekenning van subsidies hierin sturen. 5.2.5 Transparantie in geldstromen Transparantie in geldstromen die gemoeid zijn met huisvesting van maatschappelijke instanties is van belang. Met transparantie is inzicht geborgd en kan er beter gestuurd en gemonitord worden op kosten gekoppeld aan de beleidsdoelstellingen en de uitvoering daarvan. Momenteel is ten aanzien van de Skalm niet inzichtelijk welke kosten gemoeid zijn met de huisvesting van de organisatie enerzijds en de uitvoering van de activiteiten met daarin een huisvestingscomponent anderzijds. Als voorbeeld kan de voedselbank worden benoemd: de voedselbank heeft huisvesting in de Skalm 'om niet' (zonder financiele tegenprestatie). Uiteraard zijn er wel kosten verbonden aan het gebruik van de ruimte door de voedselbank. Deze kosten zijn verrekend in het totale subsidiebudget wat de Stichting Welzijn Middelsee van de gemeente ontvangt. Transparanter zou zijn om de voedselbank rechtstreeks een subsidie te verlenen voor de huisvesting in de Skalm. Vervolgens berekent de Skalm een kostprijs dekkende huurprijs door aan de voedselbank. 5.2.6 Subsidie op huisvesting, beheer of activiteiten Onderdeel van transparantie in geldstromen is tevens het inzichtelijk maken bij een subsidieverlening welk deel voor een activiteit is bedoeld en welk deel van de subsidie voor (tegemoetkoming in) de huisvesting. Hierdoor is direct duidelijk welke bijdrage een activiteit levert aan de instandhouding van de Skalm. 5.3 Eigendom, beheer en exploitatie verdeeld In dit optimalisatiescenario blijft het eigendom en de bijbehorende eigendomstaken (groot onderhoud) bij de gemeente. De gemeente verhuurt de Skalm aan een nieuwe entiteit die verantwoordelijk wordt voor het beheren en exploiteren van de Skalm. Deze entiteit regelt vervolgens de verhuur aan de gebruikers en geeft vorm aan het reilen en zeilen van de Skalm. In het schema op de volgende pagina hebben we het beheer verdeeld tussen eigendom en gebruik. Daarbij komen in dit geval de eigendomstaken bij de gemeente te liggen en de gebruiks(facilitaire)taken bij de stichting of de uiteindelijke gebruiker. In de praktijk wordt er door een stichting vaak een aantal hoofdtaken geregeld en dit wordt doorbelast in de huur van de ruimten (servicekosten naast de huurprijs). 31 januari 2014 980085/20140131EO01 13/22

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 67