cs adviseurs 6 Conclusie In dit hoofdstuk staan we stil bij de financiele effecten van de genoemde scenario's op de gemeentelijke begroting. Op basis daarvan kan de gemeente zelf een keuze maken welk scenario de voorkeur geniet. 6.1.1 Scenario 1 - privatiseren van de Skalm Los van het feit dat het op dit moment niet verstandig en haalbaar is levert ook dit scenario niet de gewenste besparing van 135.000 op. Tenzij er op korte termijn een koper wordt gevonden die de complete boekwaarde kan vergoeden en daarnaast bereid is de gemeente te compenseren in de structurele jaarlast. Daarnaast moet hij/zij als exploitant bereid zijn de Skalm voort te zetten zonder subsidie. Als aan bovenstaande wordt voldaan dan is een heroverweging altijd mogelijk. Dit laatste is op dit moment niet aannemelijk. Ook dan geldt nog steeds dat de gemeente slechts eenmalig een verkoopopbrengst ontvangt die waarschijnlijk onvoldoende is om de boekwaarde van 1,6 miljoen te dekken. Daarnaast blijft de kapitaallast van circa 64.000 de komende jaren doorlopen en wordt deze, zolang niet verkocht, verhoogd met de overige eigenaarslasten. En bij verkoop is er sprake van renteopbrengst over de ontvangen verkoopwaarde. Kortom ook bij privatisering heeft de gemeente nog lasten aan de Skalm. Daarnaast heeft de gemeente in dit scenario nog een aantal zaken te regelen met Stichting Welzijn Middelsee. De gemeente kan namelijk niet eenzijdig een subsidieverordening dusdanig wijzigen. In het verlengde ervan dient er nog wat geregeld te worden voor het personeel van de Skalm. Dit is ten eerste een aangelegenheid van Welzijn Middelsee zelf en de nieuwe exploitant, maar in het verlengen daarvan ook van de gemeente. 6.1.2 Scenario 2 - sluiten van de Skalm Als niets meer mogelijk is kan er altijd worden overwogen om de Skalm te sluiten. De gemeente heeft dan wel opnieuw een huisvestingsprobleem op te lossen voor een aantal partijen. Echter, is dit niet het grootste probleem. Het gebouw heeft een relatief hoge boekwaarde en bij sluiting dient verkoop nog wel gerealiseerd te worden om enigszins een positief effect op de gemeentelijke begroting te bewerkstelligen. Als het pand na sluiting niet direct wordt verkocht bedraagt de jaarlast voor de gemeente circa 96.000 per jaar. De jaarlast is vergelijkbaar aan scenario 1 en komt bij verkoop op circa 64.000 min de renteopbrengst over de verkoopwaarde. Stel deze is 1 miljoen dan levert die in de huidige markt maximaal 1,5% aan rente op 15.000), dan is er nog sprake van een jaarlast van 50.000. Daarnaast heeft de gemeente in dit scenario nog een aantal zaken te regelen met Stichting Welzijn Middelsee. De gemeente kan namelijk niet eenzijdig een subsidieverordening dusdanig wijzigen. In het verlengde er van dient er nog wat geregeld te worden voor het personeel van de Skalm. Dit is ten eerste een aangelegenheid van Welzijn Middelsee zelf, maar in het verlengen daarvan ook van de gemeente. 6.1.3 Scenario 3 - optimaliseren van de Skalm Dit scenario biedt de gemeente/gemeenschap nog een kans om alles goed in te regelen voor de overgang naar Leeuwarden. Daarnaast worden de kosten deels gedrukt en ontstaat er wellicht meer cohesie en draagvlak voor de Skalm. In onderstaand overzicht is het effect op de gemeentelijke begroting van 2014 weergeven. Waarbij baten staan voor huuropbrengsten of het vervallen van subsidie en lasten voor de extra gemeentelijke subsidie staan. Om een goed vergelijk te kunnen maken met de opdracht van de raad is hier het effect benoemd los van het besluit inzake de bibliotheek. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat er€ 69.000 is gevonden van de 135.000. Daarmee is wel een bezuiniging gerealiseerd, maar geen 31 januari 2014 980085/20140131E001 19/22

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 73