cs
adviseurs
6 Conclusie
In dit hoofdstuk staan we stil bij de financiele effecten van de genoemde scenario's op de
gemeentelijke begroting. Op basis daarvan kan de gemeente zelf een keuze maken welk scenario de
voorkeur geniet.
6.1.1 Scenario 1 - privatiseren van de Skalm
Los van het feit dat het op dit moment niet verstandig en haalbaar is levert ook dit scenario niet de
gewenste besparing van 135.000 op. Tenzij er op korte termijn een koper wordt gevonden die de
complete boekwaarde kan vergoeden en daarnaast bereid is de gemeente te compenseren in de
structurele jaarlast. Daarnaast moet hij/zij als exploitant bereid zijn de Skalm voort te zetten
zonder subsidie. Als aan bovenstaande wordt voldaan dan is een heroverweging altijd mogelijk. Dit
laatste is op dit moment niet aannemelijk.
Ook dan geldt nog steeds dat de gemeente slechts eenmalig een verkoopopbrengst ontvangt die
waarschijnlijk onvoldoende is om de boekwaarde van 1,6 miljoen te dekken. Daarnaast blijft de
kapitaallast van circa 64.000 de komende jaren doorlopen en wordt deze, zolang niet verkocht,
verhoogd met de overige eigenaarslasten. En bij verkoop is er sprake van renteopbrengst over de
ontvangen verkoopwaarde. Kortom ook bij privatisering heeft de gemeente nog lasten aan de
Skalm. Daarnaast heeft de gemeente in dit scenario nog een aantal zaken te regelen met Stichting
Welzijn Middelsee. De gemeente kan namelijk niet eenzijdig een subsidieverordening dusdanig
wijzigen. In het verlengde ervan dient er nog wat geregeld te worden voor het personeel van de
Skalm. Dit is ten eerste een aangelegenheid van Welzijn Middelsee zelf en de nieuwe exploitant,
maar in het verlengen daarvan ook van de gemeente.
6.1.2 Scenario 2 - sluiten van de Skalm
Als niets meer mogelijk is kan er altijd worden overwogen om de Skalm te sluiten. De gemeente
heeft dan wel opnieuw een huisvestingsprobleem op te lossen voor een aantal partijen. Echter, is
dit niet het grootste probleem. Het gebouw heeft een relatief hoge boekwaarde en bij sluiting dient
verkoop nog wel gerealiseerd te worden om enigszins een positief effect op de gemeentelijke
begroting te bewerkstelligen. Als het pand na sluiting niet direct wordt verkocht bedraagt de
jaarlast voor de gemeente circa 96.000 per jaar.
De jaarlast is vergelijkbaar aan scenario 1 en komt bij verkoop op circa 64.000 min de
renteopbrengst over de verkoopwaarde. Stel deze is 1 miljoen dan levert die in de huidige markt
maximaal 1,5% aan rente op 15.000), dan is er nog sprake van een jaarlast van 50.000.
Daarnaast heeft de gemeente in dit scenario nog een aantal zaken te regelen met Stichting Welzijn
Middelsee. De gemeente kan namelijk niet eenzijdig een subsidieverordening dusdanig wijzigen. In
het verlengde er van dient er nog wat geregeld te worden voor het personeel van de Skalm. Dit is
ten eerste een aangelegenheid van Welzijn Middelsee zelf, maar in het verlengen daarvan ook van
de gemeente.
6.1.3 Scenario 3 - optimaliseren van de Skalm
Dit scenario biedt de gemeente/gemeenschap nog een kans om alles goed in te regelen voor de
overgang naar Leeuwarden. Daarnaast worden de kosten deels gedrukt en ontstaat er wellicht meer
cohesie en draagvlak voor de Skalm. In onderstaand overzicht is het effect op de gemeentelijke
begroting van 2014 weergeven. Waarbij baten staan voor huuropbrengsten of het vervallen van
subsidie en lasten voor de extra gemeentelijke subsidie staan.
Om een goed vergelijk te kunnen maken met de opdracht van de raad is hier het effect benoemd los
van het besluit inzake de bibliotheek. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat er€ 69.000 is
gevonden van de 135.000. Daarmee is wel een bezuiniging gerealiseerd, maar geen
31 januari 2014 980085/20140131E001
19/22