1 INLEIDING
1.1 Een nieuw geluid
Geluid is integraal!
Geluid staat niet op zichzelf en is zelfs het meest integrate beleidsterrein dat denkbaar is.
Ons hele leven speelt zich immers af in een wereld vol geluid en zonder geluid is dit leven
zelfs moeilijk voorstelbaar. Toch zijn er ook grenzen aan wat we met ons alien nog
aanvaardbaar vinden. Het is de kunst om het evenwicht te vinden tussen rust en stilte
enerzijds en geluid en lawaai anderzijds. Zoals gezegd is geluid een integraal thema.
Ruimtelijke ontwikkelingen hebben consequenties voor het geluid en de geluidswetgeving
heeft op zijn beurt consequenties voor ruimtelijke ontwikkelingen. In veel gemeentelijke
organisaties is het gebruikelijk dat plannen, nadat zij gemaakt zijn, 'ter toetsing' aan de
afdeling "Milieu" worden voorgelegd. Deze traditionele werkwijze leidt nogal eens tot
problemen bij planontwikkeling, die op zich voorkomen kunnen worden. Door in een zo
vroeg mogelijk stadium aan te geven waarmee rekening moet worden gehouden, kan
worden voorkomen dat achteraf plannen moeten worden bijgesteld of zelfs helemaal geen
doorgang kunnen hebben.
Geluid als kans!
Door vooraf aan te geven wat de milieukwaliteitseisen voor een gebied zijn, kan 'milieu' op
een proactieve wijze bijdragen aan een goede ruimtelijke kwaliteit in een (plan)gebied. Door
het ontwikkelen van geluidsbeleid wordt duidelijkheid gegeven wat de milieukwaliteitseisen
zijn voor de verschillende gebiedstypen in de gemeente en kan daarop bij ruimtelijke
ontwikkelingen worden geanticipeerd. Op deze wijze kom je als gemeente niet voor
verrassingen te staan bij de ontwikkeling van een gebied.
1.2 Waarom geluidsbeleid?
Geluid is per definitie een lokaal probleem. Geluid is een van de bepalende factoren in de
kwaliteit van de directe leefomgeving van de burgers. De geldende geluidsnormen zijn
weliswaar op landelijk niveau vastgesteld, maar doen zich lokaal voor. Landelijke normen
blijven belangrijk om een minimum beschermingsniveau te bieden. Echter, in de
gemeentelijke praktijk komen situaties voor waarbij niet kan worden voldaan aan deze
normen en waar dit ook niet altijd nodig of wenselijk is. Zo zal het in het landelijk gebied
immers rustiger moeten zijn dan in het dynamische centrumgebied. De lokale praktijk vraagt
dan ook om maatwerk.
Met de wijziging van de Wet geluidhinder heeft de gemeente de bevoegdheid om zelf te
beslissen over hogere geluidsniveaus. De gemeente kan deze hogere geluidsniveaus niet
zomaar toestaan, maar moet dat goed onderbouwen. Met andere woorden, de gemeente
moet beschikken over een helder afwegingskader: in welke gevallen staat de gemeente wel
en wanneer geen hogere geluidswaarden toe?
Met een helder geluidsbeleid geeft de gemeente vooraf duidelijkheid over de geluidsambities
en geluidsnormen. Burgers en bedrijven weten dan ook van tevoren wat men kan
verwachten en kunnen hun keuzes daarop afstemmen. Dit voorkomt problemen achteraf.
Met deze geluidsnota heeft de gemeente een formeel vastgestelde samenhangende visie,
die op een begrijpelijke wijze duidelijkheid geeft in de wijze waarop de gemeente met geluid
omgaat. De looptijd van deze geluidnota is 5 jaar
-5-
Geluidbeleid Leeuwarderadeel december 2013