van de geluidszone op grand van de Luchtvaartwet te vervallen. De vervanging van het
aanwijzingsbesluit door het luchthavenbesluit is vastgesteld zonder dat wijziging wordt
gebracht in de percelen grand die thans worden gebruikt voor de iuchthaven en het gebied
buiten de Iuchthaven waar beperkingen gelden met het oog op de geluidsbelasting en de
vliegveiligheid in verband met de nabijheid van de Iuchthaven.
1.4.2 Relevante wetgeving in ontwikkeling
Op het ogenblik wordt gewerkt aan een verdere grootschalige aanpassing van de Wet
geluidhinder. In het traject Swung-2 wordt de geluidsregelgeving rand provinciale en
gemeentelijke wegen en rand gezoneerde industrieterreinen aangepast. Voor provinciale
wegen zal ook het systeem van geluidproductieplafonds worden ingevoerd. Dit is straks van
belang voor de woningbouwmogelijkheden langs de N357. Voor gemeentelijke wegen zal er
waarschijnlijk een monitoringssysteem (geluidsbelastingenkaart) met actieplan verplicht
worden gesteld. Ook die nieuwe regelgeving wordt opgenomen in de Wet Milieubeheer
waardoor de Wet geluidhinder op termijn komt te vervallen. Op 1 januari 2013 treedt de wet
tot "wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht" (en enkele andere wetten)
in werking om de planologische status van gronden en opstallen bepalend te laten zijn voor
de mate van milieubescherming evenals om de positie van agrarische bedrijfswoningen aan
te passen (plattelandswoningen)" naar de Tweede Kamer gestuurd.
Deze wet bevat een tweetal onderdelen. Om te beginnen wordt geregeld dat bij
verschillende wetten zoals bij de Wabo - omgevingsvergunning milieu het planologische
regime, en niet langer het feitelijk gebruik, bepalend wordt voor de bescherming die een
gebouw of functie geniet tegen negatieve milieueffecten. Het tweede element van het
wetsvoorstel heeft specifiek betrekking op zogenaamde plattelandswoningen. Dat zijn
(voorheen) agrarische bedrijfswoningen die (tevens) door derden mogen worden bewoond.
Het wetsvoorstel regelt dat deze woningen niet worden beschermd tegen milieugevolgen
van het (voorheen) bijbehorende bedrijf.
2 WAT IS GELUIDHINDER?
Er is sprake van geluidhinder als een of meer personen geluiden als ongewenst ervaren. Dat
hangt niet alleen af van de sterkte van het geluid, maar ook hoe, wanneer en waar het wordt
gehoord. Lawaai van het verkeer komt anders over in een druk stadscentrum dan in een
rustige woonwijk of natuurgebied. Of we hinder ondervinden hangt vaak ook van geheel
andere factoren af, dan de puur akoestische. Een automobilist die claxonneert om een
ongeluk te voorkomen zal op meer begrip kunnen rekenen dan vetrekkende feestgangers
die met gillende banden en luid toeterend wegrijden. Geluidshinder wordt dus subjectief
beleefd.
De ene mens blijkt ook gevoeliger voor lawaai dan de andere. Naast hinder kunnen nadeiige
invloeden van geluiden op onze gezondheid worden genoemd: verstoring van onze slaap en
rust, bei'nvloeding van het zenuwstelsel, bei'nvloeding van de werkprestatie, verstoring van
de communicatie en beschadiging van het gehoororgaan.
De sterkte van het geluid wordt gemeten en uitgedrukt in decibels. Dit is een logaritmische
grootheid. Dit betekent dat bijvoorbeeld een verdubbeling van de verkeersstroom niet
overeenkomt met een verdubbeling van het aantal decibels, maar met een toename van 3
decibel.
-8-
Geluidbeleid Leeuwarderadeel december 2013