realiseren van 50.000.
Toelichting:
Het is een heel proces geweest om tot een plan te komen hoe de bezuinigingsopdracht van 25.000
op een dusdanige manier gerealiseerd kon worden, dat zowel SWM als de gemeente zich daarin
konden vinden. Met 'gemeente' wordt in dit kader bedoeld: de verantwoordelijke
portefeuillehouders en ambtenaren 'Welzijn' en 'Financien'.
Omdat het herhalen van het gehele proces dat is doorlopen voor u als raad het uiteindelijke voorstel
onoverzichtelijk maakt, geven we een samenvatting van de hetgeen waar de discussie met name
over gevoerd is. Voor een toelichting op de gevoerde discussie verwijzen wij u naar de stukken die
ter inzage zijn gelegd.
Op deze manier kiezen wij er wel voor om aandacht te besteden aan de onderdelen waarover
discussie is gevoerd om de redenen dat:
1. Wij u een begroting aanbieden voor een jaar dat al enige maanden geleden is begonnen;
2. De knelpunten niet geheel zijn 'opgelost' en naar ons vermoeden de komende tijd onderdeel
uit zullen gaan maken van het publieke debat. De te realiseren bezuiniging van 50.000 in
2015 draagt aan dit vermoeden bij.
3. De te realiseren bezuinigingsopdracht voor 2014 verbonden is aan een aantal andere
Ontwikkelingen.
Ad 3. Ten aanzien van de andere ontwikkelingen die een rol hebben gespeeld en dat de komende
tijd ook blijven doen in de plannen van SWM, zijn:
a. De aanstaande decentralisaties die invloed zullen hebben op de verwachtingen van de
gemeenten t.a.v. de producten die wij middels een subsidierelatie van SWM afnemen.
Het hoe en wat van deze verwachtingen is op dit moment nog niet concreet, wat
onzekerheden met zich meebrengt voor zowel SWM als de gemeente. Ook hebben de
aanstaande decentralisaties invloed op de visie van SWM op hun rol en taken in het
nieuw te vormen sociale domein. De decentralisaties zullen naar verwachting ingaan per
1 januari 2015.
b. De aanstaande gemeentelijke herindelingen zijn van invloed op de verwachtingen van
de gemeenten van SWM. SWM levert producten aan vijf verschillende gemeenten. SWM
werkt aan het opstellen van een visie t.a.v. hun positionering in de toekomst, maar op
dit moment kunnen in dat kader nog geen concrete uitspraken worden gedaan. Ook hier
geldt dat dit onzekerheden met zich meebrengt voor zowel SWM als de gemeente.
Het onderwerp waarover de discussie is gevoerd. wat er over is gesproken en wat er uiteindelijk over
is afgesproken. is als volgt:
In de begroting van SWM en daarmee de door hen aangevraagde subsidie van de gemeente(n),
waren de producten tot nu toe nauw verbonden met de huurkosten voor het gebouw De Skalm.
Leegstand, plannen van de gemeente t.a.v. privatisering en het inhuizen van de bibliotheek, hebben
invloed op de verbondenheid tussen beide. Aan het einde van de discussie die over dit onderwerp is
gevoerd, zijn de volgende afspraken gemaakt:
a. Het zou niet zo mogen zijn dat SWM personeel ontslaat omdat een deel van de subsidie die
zij van de gemeente krijgen, gebruikt dient te worden voor de bekostiging van leegstand van
het gebouw De Skalm.
b. Na de realisatie van de Skalm 2.0 (=uitwerking van het oorspronkelijke plan tot onderzoek