Beleidsplan Bibliotheken NoordWest Fryslan 2013-201 6 1 de Bibliotheek MISS IE BNWF draagt actief bij aan de taalontwikkeling en de peTsoonlijke ontplooiing van mensen en bevordert daaTmee hun participate in de maatschappij. VISIE Wij zijn creatief, resultaatgericht en grensverleggend en nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen leerproces. BNWF is een betrouwbare en onafhankelijke bemiddelaaT tussen degenen die over kennis en informatie beschikken en zij die daarnaar Wij werken efficient aan het beTeiken van onze doelen en op zoek zijn. Wij maken een belevenis van lezen, leren en ontwikkelen, doelgroepen binnen de hiervoor gestelde kaders. zowel in onze fysieko vestigingen als digitaal. jflanten en partners de Mrbi„d( tussm en lmbod vinden door onze mspanmngen snel en gernakke ,jk betrouwbare van infomllti of het nu om ^,sleke docun,mten gaat of informatie en m samenwerking ontstaat nieuwe kennis. digitale informatie SUCCES BEPALENDE FACTOREN 4. De medewerkers zijn creatief en mediawijs 1. De digitale bibliotheek is een gelijkwaardige 5. De medewerkers zijn klantgericht en zelfveTantwoordelijk tegenhanger van de fysieke bibliotheek 6. De werkpTocessen zvin efficient en samenhangend 2. Activiteiten en dienstverlening zijn een belevems Y 7. DePlan-do-check-act-cycluswoTdtvollediguitgevoerd 3. Activiteiten van de bibliotheek m.b.t. leesbevordenng 3 a a en mediawijsheid zijn geintegreerd in vroeg-, 8. De bibliotheek verwerft een meer zichtbare plaats in de voorschools- en basisonderwijs. maatschappij 1 1. LEIDERSCHAP Innovatieprijs ontwikkelen en uitzetten (2) Best practices van andere bibliotheken en organisaties benutten,(bv mbt onderzoeken verblijfsduur, Bieb Werkt) Tonen voorbeeldgedrag in creativiteit en klantgerichtheid (4/5) Belonen van positieve competentieontwikkeling (4/5) Heldere interne communicatie volgens afgesproken lijnen (4/5) Gericht sturen op vereiste competenties conform nieuwe functiepTofielen (5) Ten minste 2X peT jaar een bespreking van acties en Tesultaten uit bet A3 meeTjaTen- en jaaTplan in de teams (7) Gericht stUTen op de te realiseren prestaties (7) 3. MANAGEMENT VAN MEDEWERKERS Nieuwe functieprofielen ontwikkelen enhanteren als veTtrekpunt voor functioneren en beoordelen (1/2/4/ 5) Opleiden en ontwikkelen van medeweTkeTs in social media, web 2.0-toepassingen en mediawijsheid (1/3/4) Bepalen welke resultaten van medewerkers worden verwacht t.a.v. creativiteit en mediawijsheid (4) InvoeTen competentiemanagement systeem voor medewerkers (4/5) Medewerkers trainen in de realisatie van positieve persuitingen (8) 2. STRATEGIE BELEID Activiteitenplan maken voor oTganiseren dynamische activiteiten en dienstverlening (2) Implementeren retailformule (2/5/8) Spreidingsplan opstellen met daarin Bibliotheek op school als alternatief voor de Lytse Biebs (3/8) Vaststellen HRM-beleid en formuleTen en vaststellen van bijbehorende Tegelingen (4/5) Vaststellen intern communicatieplan (4/5) SamenweTking met gemeenten eensluidend vastleggen (6) Managementrapportages inrichten op basis van uitvoeTingsovereenkomsten met gemeenten (6) Beleid vaststellen ten aanzien van het inzetten van social media als middel voor PR en marketing (8) Netwerk opbouwen en onderhouden van perscontacten (8) Herijken uitgangspunten maatschappelijke stages (8) 4. MANAGEMENT VAN MIDDELEN Explirietfaciliteren tijd en aandacht voot inrichten nieuwe website social media (1) Begroten benodigde formatie voor organiseren dynamische activiteiten en dienstverlening (2) Begroten herimichting vestigingen (2) Begroten implementatie Bibliotheek op school (3) Inrichten helpdesk, toegankelijk via de website, voor hulpvragen van klanten (5) PToductbegroting maken in samenwerking met BSF (6) 5. MANAGEMENT VAN PROCESSEN Invoeren en e valuer en digitaal klantenpanel (1/5) Protocol social media opstellen (1) Ontwikkelen en uitzetten klantevaluatie (2) 1 Een team verantwooTdelijk maken voor website (1/4/5) Mysteryguest inschakelen voor toetsing dienstverlening (2/7) Inrichten team educatie (3/6) 1 o-meting en tussenmeting ontwikkelen en uitvoeTen op het gebied van verwachte Tesultaten op CTeativiteit en mediawijsheid (4) Implementeren en evalueren van een nieuw instrument voor competentiemanagement (5) Protocollen mbt klantcontacten stroomlijnen (5) Klantgerichtheid als vast item op personeelsoverleg (5) Onderzoek naar verdere uniformering van taken en centraliseren van werkzaamheden (6) Gerichte actie ondernemen om de kostprijs te drukken en de bedrijfsvoering te stroomlijnen (6) Zo mogelijk in samenwerking met andere clusters naar uniformering van leenvoorwaarden en huisregels (6) Periodiek evalueren van de effectiviteit van nieuwe instrumenten, zoals de A3 methodiek, competentiemanagement (7) Bij alle plannen meetbare resultaten formuleren (PDCA) en op basis daarvan waar nodig de doelen bijstellen (PDCA} Monitor voor meten taalvaardigheid in proces vastleggen (8) Protocol perscontacten opstellen (8) 7. MEDEWERKERS Alle frontofhcemedewerkers kunnen de door BNWF gehanteerde social media hanteren (4) Alle educatieve medeweTkers integreren de door BNWF geselecteerde digitale media in de uitvoering van hun werk (4) Waardering van de medewerkers in een volgend MTO t.a.v. klantgerichtheid is ten minste gestegen van 6,7 naar 7,5 (5) Waardering medewerkers in een volgend MTO t.a.v. de stellingen over voldoende verantwoordelijkheid voor het eigen weTk (7,1) en ruimte om het op een eigen wijze in te vullen 6,2) is ten minste gestegen naar 7,5 en 7,2 (5) 6. KLANTEN PARTNERS Het aantal bezoeken van de website neemt jaaTlijks minimaal toe met 5% (1) BNWF werkt met en speelt actief in op een aantal geselecteerde social media en andere web 2.0-toepassingen (1) TevTedenheid van klanten neemt toe (ambitie vaststellen n.a.v. voorgaande meting) (2/3) Stijging van het aantal uitleningen met 15% ten opzichte van december 2012 (2) Verblijfsduur in de bieb neemt toe; ambitie vaststellen n.a.v o-meting (2) Stijging aantal leden met 5% ten opzichte van december 2012 (2) Boekstart in de kinderopvang is ingevoerd; ambitie vaststellen naar aanleiding van de pilot (3) Bibliotheek op school is ingevoeTd als altematief voor de Lytse Biebs (3) 8. MAATSCHAPPIJ (extra opdracht) Jaarlijks de resultaten van de monitor voor het meten v taalvaardigheid publiceren (8) Beoordeling Imago (o-meting) (8) Minimaal 14 maatschappelijke stagiaires per jaar (8) Ten minste 1 x per maand positief in de pers (8) 9. BESTUUR FINANCIERS Voor alle gemeenten waar BNWF voor werkt zijn eenduidige, resultaatgeTichte uitvoeringsoveTeenkomsten opgesteld (6/7) 1 Alle gemeenten verbinden zich aan een intentieveTklaring ten aanzien van de onderlinge samenwerking (6) Van elke prestatie zijn de kosten inzichtelijk (productbegroting) (6) 1 De jaarrekening en het jaarverslag zijn uitgevoerd op basis van de uitvoeringsovereenkomsten en de PDCA-cydus (6/7) VerdeTe uniformering van taken en waaT mogelijk centraliseren van weTkzaamheden (6) Vereenvoudiging van leenvoorwaarden en huisregels (6) ORGANISATIE VERBETEREN EN VERNIEUWEN RESULTAAT

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 103