o> Pluspakket Randvoorwaarden Basispakket digitale bibliotheek Het basispakket van de digitale lijn omvat alle producten en diensten die landelijk of provinciaal zijn gemaakt of ingekocht. Daamaast beschikken wij over een website die afgestemd is op de wensen van onze gebruikers en communiceren wij via social media over onze producten en diensten om deze te promoten en om interactie mogelijk te maken. De gemeenten kunnen, gezamenlijk of individueel, besluiten extra diensten van de bibliotheek af te nemen. Datkan 'meer van hetzelfde' zijn (extra vestiging, extra openingsuren), maar ook nieuwe producten en diensten voor nieuwe doelgroepen, zoals informatieloketten of dienstverlening aan het voortgezet onderwijs (Biebsearch). Eenmaal per jaar overleggen wij met de gemeenten over de gewenste extra's uit het pluspakket. Op deze manier ontstaat de volgende indeling: Basispakket, bekostigd uit instapniveau werkelijke huisvestingskosten Opgeplust basispakket, bekostigd uit de financiele ruimte tussen het instapniveau en in vooruitzicht gesteld subsidieniveau Collectief pluspakket, bestaande uit extra diensten die de gemeenten gezamenlijk van BNWF afnemen tegen een kostendekkende bijdrage Individueel pluspakket, bestaande uit extra diensten die een individuele gemeente met BNWF afspreekt tegen een kostendekkende bijdrage Financien De taak waar wij voor staan is om de komende jaren een financieel gezonde organisatie te blijven met een structureel sluitende exploitatiebegroting. Daarom is het beleidsplan vertaald naar een meeTjarenbegroting. Hier zal BNWF ook een productbegroting van afleiden, waardoor transparant(er) wordt wat producten/diensten in financiele zin kosten en opleveren. Met behulp van dit inzicht kunnen wij ook in economisch opzicht zakelijke afwegingen maken. Bij de te maken keuzes geven wij prioriteit aan de inhoudelijke dienstverlening. We nemen allerlei maatregelen om de kosten te verlagen en de inkomsten te verhogen. Bij het verlagen van de kosten gaat het om zaken als procesoptimalisatie, standaardisering en schaalvergroting. Dat is echter niet voldoende voor een sluitende exploitatie. Daarom zijn ook maatregelen nodig om de huisvestingskosten drastisch te verlagen. Als gevolg daarvan zijn ook enige kosten te besparen op de collectie en op de personeelsformatie. Het is van belang dat de gemeenten gezamenlijk inhoud en betekenis geven aan hun verantwoordelijkheid voor de bibliotheekvoorziening in het samenwerkingsverband BNWF. Elke gemeente draagt naar rato van het aantal inwoners bij aan de bekostiging van de bibliotheekvoorziening (exclusief huisvestingskosten). Gemeenten met een vestiging dragen elk hun eigen huisvestingskosten. Door deze benadering te kiezen wordt het basispakket gezamenlijk bekostigd. Een organisatieverandering gaat niet van de ene dag op de andere. Er zijn ingrijpende veranderingen noodzakelijk. De verschuiving en vernieuwing van taken roept ook de vraag op of de huidige organisatiestructuur nog wel passend is. Waarschijnlijk moet de organisatie- en overlegstructuur op een andere leest geschoeid worden. Temgblik Dit beleidsplan blikt ook terug: wat heeft BNWF al gerealiseerd op het gebied van de veTbetering en vernieuwing van de dienstverlening en bedrijfsvoering? In bijlage 2 staan de geboekte resultaten ten opzichte van de hoofddoelstellingen uit het beleidsplan 2009 - 2012 en in bijlage 3 de belangrijkste resultaten van de afgelopen jaren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2014 | | pagina 67